Skip to content

نحوه ساختن برند/ بخش 2

Home وبلاگ نحوه ساختن برند/ بخش 2
Rate this post
چگونه می توان یک استراتژی درست و موفق برای برند ایجاد کرد؟ یک فرمول برای موقعیت یابی و تعیین استراتژی درست، که جادویی عمل میکند.

چگونه می‌توان محصول را در موقعیت مناسب قرار داد، تا مشتریان محصول را دریافت کنند، آن را بخرند و دوست داشته باشند، فرمولی برای اینکار وجود دارد که آن را به شکل زیر به شما ارائه می‌دهیم.

ویژگی‌های منحصر به فرد خود را شناسایی کنید، آنها را با ارزش خود مرتبط کنید و سپس به مشتریانی که به مزایای خاصی اهمیت می دهند، توجه داشته باشید.

بخش اول نحوه ساختن برند را در این قسمت بخوانید


پیشنهاد:
قوانین و قواعد ایسنتاگرام در سال 2021
15 قدم طلایی برای تجارت موفق

به این سوالات پاسخ دهید تا به شما در تنظیم بیانیه موقعیت یابی قوی کمک کند:


  • چرا تجارت شما وجود دارد؟
  • چه چیزی کسب و کار شما را از سایر بازارهای هدف متمایز می‌کند؟
  • چه مشکلی را حل می‌کنید؟
  • چرا مردم باید به تجارت شما اهمیت دهند؟



عوامل موثر در موقعیت یابی برند

شخصیت نام تجاری خود را بسازید

برند؛ موقعیت یابی را نباید با ارتباطات بازاریابی و فروش اشتباه گرفت. در عوض، موقعیت را به عنوان پایه و اساس همه استراتژی‌های ارتباطی خود در نظر بگیرید. بنابراین کمی زمان صرف کنید تا بتوانید این کار را درست انجام دهید زیرا این زمان و تلاش صرف شده بر روی برند نتیجه خواهد داد.

این سوالی است که شما را در وهله اول به اینجا کشانده است. ما در مورد مار‌ک‌هایی که تا حدودی شبیه مردم هستند صحبت کردیم. در اینجا دقیقاً متوجه خواهید شد که چرا از این مقایسه استفاده کردم.

نام تجاری من چه احساسی در مردم ایجاد می کند؟

مردم چگونه با برندم برخورد خواهند کرد؟

برندم چگونه دیدگاه من را منعکس می‌کند و چگونه نیازهای مشتریان را نشان می دهد؟

اگر این سوالات برای شما آشنا به نظر میرسد؟ نگران نباشید ما به همه این سوالات پاسخ می دهیم، با ما همراه باشید.

اگر پاسخ شما به موارد بالا منفی است، باز مشکلی ندارد. در پایان مقاله، مطمئن هستم که ارتباط آنها را خواهید دید و همچنین پاسخی برای آنها خواهید یافت. همانطور که در بالا ذکر شد، ابتدا باید به این سوالات بزرگ، قبل از فکر کردن در مورد اجرای استراتژی پاسخ دهیم. مثلا سوالات مربوط به ایجاد برند و اینکه برند چیست؟

مطمئناً برای اکثر ما، این سوالات بیشتر شبیه سالهای مدرسه و دانشگاه است. با این وجود، اگرچه این موارد بسیار ساده به نظر می آیند، بسیاری از ما از آنها غافل می شوند. در طول این مقاله، سعی خواهیم کرد پاسخ کامل تر و دقیق تریبه شما ارائه دهیم. در حال حاضر، یک خلاصه اساسی ‌به این شکل است:

چرا – این به هدف شما اشاره دارد

چگونه – در مورد وسایل و روشهای خود برای دستیابی به اهداف خود فکر کنید

چه – تاج درخشان هر تلاش، آنچه نشان دهنده نتیجه است

این موارد را در نظر داشته باشید، زیرا در طول نوشته های بعدی به طور مداوم به این موارد اشاره می‌کنم. ممکن است کمی انتزاعی و همه جانبه باشند، اما خواهیم دید که چگونه عملاً به تجارت شما تبدیل می‌شوند.


زبان و لحن صدا

فقط به این فکر نکنید که چگونه می‌توانید چهره یک مارک؛ لوگو، رنگ ها، فونت ها و غیره را بسازید. به نظر من، این عناصر باید پس از تصمیم گیری در مورد نحوه ارتباط برند شما ایجاد شوند. با این وجود، همه این موارد ضروری و مهم هستند.


به این ترتیب، زبان خود را مطابق با زبان مخاطبان مورد نظر تنظیم کنید.

شما شخص خریدار خود را تعیین کرده‌اید. در حال حاضر، بسته به اطلاعات انتخابی شما، باید صدایی برای نام تجاری خود ایجاد کنید که با نام تجاری مشتریان تان مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر محصول شما شرکت‌های حقوقی را مخطاب قرار می دهد، نمی توانید از لحن مشابه برای پرورش دهندگان توله های سگ استفاده کنید. 

همیشه پیام خود را با زبان مشتری خود سازگار کنید. در مورد لباس با طرفداران مبلمان صحبت نکنید. یا درباره سفرهای فضایی به افرادی که از ارتفاع می‌ترسند! اگر جمعیت شناسی کلیدی شما قادر به درک برخی اصلاحات نیست، از کلمات پر زرق و برق استفاده نکنید.

سازگاری کلید طول عمر است. مارک‌های سازگار، بر همه مشکلات غلبه می‌کنند. مارک‌هایی که خوب نیستند، به مرور از بین خواهند رفت. حتی برندهای معتبر نیز این موضوع را به طور دائم در ذهن خود نگه می‌دارند.

روند تغییر در آنها به این گونه است که پوسته قدیمی را شکسته و سعی کردند مخاطبان جوانتری را جذب کنند. آنها موفق شدند. این موضوع در حال حاضر یکی از متداول ترین داستانهای موفقیت تجاری است که پیدا خواهید کرد. تبلیغات جدید، بسته بندی جدید و لحن جدید صدا همه چیز را تغییر داده تا برای مشتریان جوان تر جذاب باشید.

اگر می خواهید شخصیت برند خود را توسعه دهید، با توجه به مخاطبان مورد نظر خود شروع کنید و در مورد راههای ارتباطی بهتر و تعامل با آنها فکر کنید. سپس، روی لحن صدای خود کار کنید.

این بخش کمی مشکل است زیرا شما باید در مورد تمام کانالهایی که برای ارتباط با مخاطبان مورد نظر خود استفاده می کنید، فکر کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال ایجاد یک محصول آنلاین هستید، تمامی محتواهایی را که در فضای آنلاین قرار می‌دهید در نظر بگیرید.

یک راهنمای سبک محتوا ایجاد کنید که شامل موارد زیر باشد:


  • محتوای فنی
  • کپی برنامه
  • نوشتن برای رسانه‌های اجتماعی
  • نوشتن برای دایرکت
  • محتوا نویسی صفحات
  • پست‌های وبلاگ


ایجاد هویت برند قوی

قبلاً ایده هویت نام تجاری را ذکر کردیم. تمامی این موارد در چرا، چه و چگونه خلاصه می‌شود. پاسخ به این سه سوال بسیار مهم است.

دو اصل اساسی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. این دو گزینه از اصول پرفروش ترین برندهای موفق هستند.

اول، شما باید فکر کنید که به عنوان چه چیزی می خواهید شناخته شوید؟ این اولین قدم برای جذب مخاطب “هدف” است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه نام تجاری خود را بسازید، ابتدا باید بفهمید که آن مارک باید به چه دلیل به خاطر سپرده شود؟

ثانیاً، شما باید از خود بپرسید،  بهترین راه ممکن برای جذب مخاطب من چیست؟ در نهایت، شما باید خود را از جمعیت رقبا متمایز کنید. این همان ماموریتی است که نایک انجام میدهد.

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، قسمت اول مستقیماً به طور کلی به نام تجاری و قسمت دوم به استراتژی های بازاریابی می پردازد. با این حال، این موضوعات به هم متصل هستند، بنابراین اشتباه نکنید که این دو را از هم جدا کنید.

شما نمی‌توانید در مورد سوپ بدون ذکر مواد اولیه صحبت کنید، بنابراین برای توصیف سوپ باید از مواد اولیه آن نیز صحبت کرد.


داستان برند شما

مردم از یک داستان تجاری خوب لذت می برند و با توجه به اینکه به احتمال زیاد شما کوکاکولا نیستید، آنها به احتمال زیاد به شنیدن نحوه شروع کار، انگیزه و اهداف آینده شما علاقه مند خواهند بود.

داستانها بلوک‌های سازنده جذب مخاطب هستند. حضور آنها نه تنها مشارکت را تشویق می‌کند بلکه باعث ایجاد اعتماد می‌شود. برای تشخیص این واقعیت ساده، نیازی به مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی ندارید. دانستن سهولت در ارتباط کافی است.

بیایید لحظه ای توقف کنیم و به ابرها فکر کنیم. نه، آن چیزهایی که به طور یکپارچه در جو شناور هستند، بلکه به فضای ابری فکر کنیم.

درو هوستون، بنیانگذار Dropbox، این شرکت را راه اندازی کرد زیرا در دوران دانشجویی مدام درایو فلش USB خود را فراموش می کرد.

شاید این داستان جذاب ترین داستان نباشد، اما یک داستان نسبی است. خواندن در مورد آن ممکن است یاعث شود به یاد آورید که چگونه همیشه کلیدها یا کیف پول خود را فراموش می‌کنید. یک داستان نیازی به پیچیدگی ندارد. داستان فقط نیاز به درگیر کردن ذهن شما و رسیدگی به یک نگرانی یا احساس واقعی دارد. این مورد فقط یک مثال است، اما بسیاری از نمونه‌های دیگر داستان سرایی برندها وجود دارد که دقیقاً نشان می‌دهد چگونه و چرا نام تجاری آنها ایجاد شده است.

در بخش داستان‌ها علاوه بر آموزش کمی از تاریخ چیزها را نیز می توان ارائه داد. 


ارزش‌

ارزشها اصول راهنمایی هستند که می‌خواهید از طریق نام تجاری خود منتقل کنید. آنها پاسخگوی این هستند که به چه دلیل کاری را انجام می‌دهید. علت انجام آن کار چیست؟ در نظر گرفتن ارزشها در مورد نحوه ایجاد نام تجاری اختیاری نیست، بلکه ضروری است


ماموریت

ماموریت شما هدف نهایی شماست. اینکه برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید؟ نتیجه نهایی پیگیری ها شما چگونه خواهد بود؟ آیا تصویری واضح از این دارید که موفقیت برای شما چگونه است؟

ماموریت خود را بیابید و روی آن تمرکز کنید. سعی نکنید آنچه در جامعه امروزی لازم است را حل کنید. در عوض، بر روی آن مشکل واحد تمرکز کنید که شغل شما می تواند آن را برطرف کند. تنها بر روی آن مسئله تمرکز کنید و این موضوع به تنهایی می‌تواند کافی باشد.

در اینجا ما برخی از اجزای اصلی سازنده نام تجاری را داریم؛ در مرحله بعد، باید مهمترین ارکان ایجاد یک تصویر تجاری و هویت بصری محکم را درک کنیم. شما در جهان و قطعاً در بازار هدف خود تنها نیستید. همانطور که در مورد تمایز برندهای برتر صحبت کردیم، هر مارک تجاری باید دارای یک کیت مارک متمایز باشد که آن را به راحتی در بین دیگران متمایز کند.


لوگو

فکر می‌کردید لوگو را فراموش کرده‌ایم؟ وقتی می‌گوییم “صورت” دقیقاً منظورمان لوگو است. لوگوی یک برند معمولاً اولین تعاملی است که شخص با نام تجاری شما دارد.

بحث لوگو را برای گزینه آخر نگه داشتیم زیر اگرچه اهمیت آن را تشخیص می‌دهیم‌، اما فکر می کنیم بقیه مواردی که قبلاً ذکر شد باید قبل از آن باشد. لوگوها همیشه باید پس از درک واضح ماموریت، محصول یا خدمات و مخاطبان هدف طراحی شوند.

بیایید به نایک نگاه کنیم. همنام الهه یونانی نایک نماد پیروزی است. فیل نایت، بنیانگذار نایک، یک لوگوی ساده می‌خواست. او نواری را می‌خواست که حرکت را منتقل کند‌، بدون هیچ زحمتی و در عین حال متفاوت از آدیداس. کارولین از بال الهه‌های یونان الهام گرفته و لوگوی معروف امروزی را ایجاد کرده است.

فیل نایت دقیقاً می دانست که نشان تجاری او چیست و بر این اساس طراحی لوگوی خود را درخواست کرد. لوگوها همیشه باید افکار و ایده‌ها را منعکس کنند تا موثر باشند.


رنگها

رنگ‌ها را نادیده نگیرید. داشتن یک پالت رنگ یک راه اثبات شده برای ارتباط با نام تجاری شما است و به همین دلیل همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. رنگها همچنین برای ذهن و چشم جذاب است!

رنگ‌ها می‌توانند احساس خاصی را برانگیزند. اما، اجازه بدهید تا تصویر زیر بیشتر اهمیت این موضوع را به شما نشان دهد. 


شعار

شعار یا عبارت مهم شما چیست؟ جنبه‌های کلیدی یک شعار چیست؟

به یاد ماندنی– شما نیازی به فرهنگ لغت کامل ندارید، فقط به چند کلمه خوب انتخاب شده نیاز دارید.

منحصر به فرد – شعار باید توجه را به شما جلب کند. نباید با یک شرکت دیگر اشتباه گرفته شود.

برانگیختن – باید واکنشی نشان دهد. یک شعار موثر برای احساسات جذاب است.

شفاف – شعار باید قصد شرکت شما را برای مخاطبان تان روشن کند.

لوگوها و شعارها همیشه باید با هم کار کنند. به هیچ وجه نباید این دو با یکدیگر رقابت کنند. آنها هر کدام جنبه های متفاوتی از یک چیز یکسان یعنی تبلیغات هستند. دامنه آنها یکسان است و با هم اتحاد بازاریابی را تشکیل می‌دهند.

مهمترین چیزی که می خواهم بعد از همه اینها به خاطر داشته باشید این است که همه چیز مربوط به ارتباط است. اگر اصطلاحی عالی برای توصیف مناسب این داستان کوتاه وجود داشته باشد، آن “ارتباط” است. به عنوان انسان، ما بر اساس تجربه و ارتباطات فکر می‌کنیم و قضاوت می‌کنیم. همین امر در مورد مارک‌ها و مشاغل نیز صدق می‌کند.

“برندسازی” همانند ساختمان یک انجمن است. شبکه در هم تنیده و پیچیده ای از پیوندها و معادلات.

حفظ قوام برند

تا این قسمت ما در مورد چگونگی ایجاد یک نام تجاری صحبت کردیم، اما بگذارید صادقانه بگویم، کار سخت از اینجا شروع می‌شود.

اگر شما یک کسب و کار نسبتاً کوچک دارید، ایجاد و حفظ ثبات نام تجاری نباید چندان سخت باشد.

مبارزه واقعی زمانی آغاز می‌شود که افراد زیادی در ارتباط با نام تجاری شما مشارکت داشته باشند. حفظ ثبات نام تجاری در تمام کانال‌های ارتباطی و شبکه های اجتماعی چیزی است که باعث می‌شود یک برند شناخته شود.

اکنون که طرح کلی دقیق تری از نام تجاری خود و آنچه نشان می دهد، دارید؛ شاید شروع ایجاد راهنمای برند خود تمرین خوبی باشد. این دستورالعمل شامل مهمترین یادداشت هایی است که تا کنون ترسیم کرده اید. بیانیه ماموریت، ارزش ها، صدا، لوگو و وب سایت شما.

نتیجه

با خواندن این محتوا، امیدوارم که برای ساختن نام تجاری خود از ابتدا مجهزتر باشید. همانطور که گفتیم، مستقیماً وارد رنگ و فونت نشوید. ابتدا به مخاطبان خود و موقعیت خود در بازار هدف خود فکر کنید. سپس‌، به شخصیت برند خود و شیوه ای که می خواهید ارتباط برقرار کنید، فکر کنید. تا زمانی که این موضوع را در نظر داشته باشید؛ از اینجا به بعد همه چیز بدون مشکل پیش می رود. با این حال ، به خاطر داشته باشید که یک نام تجاری در طول زمان تکامل می‌یابد و مانند زندگی ما تغییر می کند. از این موضوع نترسید. سازگار شوید و ذهن بازی داشته باشید. اگر نام تجاری شما می خواهد در میدان تجارت برجسته باشد، این تنها راه بقایش است.

 

تهیه و تنظیم: رضا اخگرپور



1 Comment


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *