Skip to content

ثبت شرکت

Home ثبت شرکت

منظور از ثبت شرکت چیست؟

ثبت شرکت یک فرایند قانونی است که در روند افتتاح موسسات اجرا می شود تا شرکت تازه تاسیس شده هویت پیدا کند. برای ثبت شرکت، در ابتدا باید موسسات به دفاتر ثبت شرکت مراجعه کنند تا پروسه ثبت شرکت شروع شود.

شرایط ثبت شرکت به نوع شرکت بستگی دارد و شرایط شرکت های مختلف باهم تفاوت هایی دارد.

دلایل به ثبت رساندن شرکت

یکی از پرتکرارترین سوالات در بحث به ثبت رساندن شرکت ها، اهمیت و دلیل این کار است. در این بخش می خواهیم به تمامی دلایلی که به شما اهمیت ثبت کردن شرکت را نشان می دهد را ذکر کنیم. 

  1. از اصلی ترین دلایل به ثبت رساندن شرکت ها، هویت بخشی به آن شرکت است. ثبت نکردن شرکت به مثابه عدم وجود شرکت است که به همراه فعالیت های غیر قانونی است.
  2. از دیگر دلایل مهم برای ثبت کردن شرکت، افزایش اعتبار آن است. قانونی بودن شرکت از طریق ثبت کردن آن، برای شرکت های خدماتی از ضروریات بوده زیرا مشتریان آگاه از اعتماد کردن به آنها اجتناب می کنند. غیر قانونی بودن شرکت، خدمات و کسب و کار شما زیر سوال میبرد.
  3. ثبت کردن شرکت در کشور ایران، دارای یک سری امتیازات قانونی و دولتی است در صورتی که شرکت شما به ثبت نرسیده باشد از تمامی این امتیازات که از طرف دولت به شما تعلق می گیرد بی بهره خواهید ماند. در صورتی که اقدام به ثبت شرکت نکرده اید از اصلی ترین دلایل به ثبت رساندن شرکت های حوزه های مختلف، هویت بخشی، افزایش اعتبار آن سازمان و برخورداری از امتیازات قانونی و دولتی است. 
  4. با به ثبت رساندن شرکت امنیت شغلی را برای کارکنان شرکت فراهم خواهید کرد زیرا کارکنان شرکت نیازمند  شغلی قانونی همراه با بیمه هستند.

در صورت تمایل برای به ثبت رساندن شرکت و یا دریافت مشاوره، می توانید از کارشناسان شرکت ثبتینه در ارتباط باشید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص و سهامی عام

در این بخش می خواهیم به مراحلی که برای به ثبت رساندن شرکت (سهامی عام و سهام خاص) باید طی شود، را ذکر خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید؛ ثبت شرکت در چندین مرحله تخصصی انجام می شود که برای اینکه تمامی این مراحل را به درستی و با موفقیت پشت سر بگذارید بهتر است با کارشناسان و وکلای حقوقی در این حوزه مشورت کنید تا دانش لازم برای اتمام این پروسه ارتقا دهید.

در ابتدا باید بدانید که ثبت شرکت برای مشاغل مختلف، متفاوت است و مراحل جداگانه ای دارد.

مراحل ثبت شرکت عبارت است از:

  1. در اولین مرحله نوع کسب و کار مشخص می شود و مراحل بعدی با توجه به نوع کسب و کار انجام خواهد گرفت. با مشخص کردن نوع کسب و کار، موضوع حوزه فعالیتی شما نیز مشخص می شود که مراحل بعدی با توجه به این مرحله پیش خواهد رفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید از مشاوران شرکت ثبتینه اقدام به دریافت مشاوره رایگان کنید. 
  2. دومین مرحله انتخاب نام شرکت است. در انتخاب نام شرکت نیز قوانین بسیار زیادی (ریشه اسم باید فارسی باشد، لاتین نباشد، از چند حرف برای مخفف سازی استفاده شده باشد و نام شرکت باید سه سیلابی باشد) وجود دارد در این مرحله باید تمامی آنها را لحاظ کنیم. از مهم ترین موارد در انتخاب نام شرکت این است که نام انتخابی قبل تر برای شرکت دیگری در همین زمینه استفاده نشده باشد. 
  3. مرحله سوم ثبت تمامی جزئیات داخل شرکت است. جزئیات داخل سایت شامل آدرس سایت، مشخصات فردی کارکنان، سمت اعضای داخل شرکت و… است. 
  4. در مرحله چهارم نوبت به ثبت مدارک در سامانه ثبت دفاتر می رسد. برای ثبت مدارک در سامانه ثبت شرکت باید تمامی مدارک مورد نیاز از جمله اساسنامه، شرکت نامه و… در سامانه اداره ثبت بارگذاری شده باشد.
  5. سپس شرکت مورد نظر و اطلاعات مربوط به آن در سامانه های آنلاین فعال ثبت می شود. شما باید مدارک اعلام شده در هر یک از سامانه ها را نیز به صورت آنلاین و اینترنتی ثبت کرده و با این روش وجهه قانونی تری به شرکت خود ببخشید. در این جا بخش مهمی از فرایند ثبت شرکت یا موسسه شما تکمیل می شود. این اطلاعات توسط کارشناسان حوزه ها و سازمان های مختلف بررسی شده و نتیجه مربوط به آن به شما اعلام خواهد شد. در صورتی که شرکت شما در این قسمت تایید شود وارد مراحل بعدی می شوید. 
  6. سپس باید اوراق شرکت مورد نظر را تنظیم و ارائه کنید. این اوراق باید به امضای موسسین شرکت برسند و یک نسخه از اوراق در دست صاحب امتیاز مجموعه باقی بماند. 
  7. مدارک تکمیل شده باید برای اداره ثبت ارسال شود. این مدارک باید در پوشه ها و پاکت های مخصوص بسته بندی شده و ارسال شوند. 
  8. سپس باید کارهای پایانی ثبت شرکت خود را پشت سر بگذارید. در این جا فعالیت های تبلیغاتی مربوط به حوزه کاری شما آغاز می شوند که باید با دقت کافی آن ها را انجام دهید تا مجموعه شما رشد بهتری داشته باشد. شما باید فرایند ثبت شرکت خود را در سامانه های مربوطه پیگیری کرده و از صحت ثبت کلیه اطلاعات مربوط به شرکت خود اطمینان حاصل کنید. 

انواع شرکت

ثبت شرکت در ایران با در نظر گرفتن نوع فعالیت های انجام شده در حوزه کاری شرکت انجام می گیرد. هر یک از شرکت ها با در نظر گرفتن مراحل کلی نام برده شده ثبت می شوند و برای اجرای فعالیت های شغلی و حرفه ای به خصوصی تاسیس خواهند شد. نحوه ثبت شرکت با در نظر گرفتن نیازهای مختلف فعالین و صاحبین مجموعه متغیر است. در این جا با بررسی هر یک از انواع شرکت هایی که در کشور ما مجوز تاسیس و راه اندازی دریافت کرده اند، اطلاعاتی را بررسی می کنیم. شرایط ثبت شرکت در هر یک از این مجموعه ها بنا بر قوانین موجود در این عرصه تعیین می شوند. 

در صورتی که شما هم قصد ثبت شرکت های مختلف را دارید، نوع فعالیت های خود را در لیست زیر پیدا کرده و بر مبنای آن ها فعالیت کاری و حرفه ای خود را مشخص کنید. به این ترتیب عملکرد بهتری در این حوزه خواهید داشت. به طور کلی شرکت ها در 7 دسته بندی مهم قرار می گیرند. در ثبتینه کلیه این شرکت ها به همراه جزییات فعالیت های آن ها امکان ثبت شرکت و انجام کارهای قانونی را دارند.

با پر کردن فرم زیر راهی قانونی و مطمئن را با فرایند ثبت شرکت خود ایجاد کنید.

شرکت های سهامی: شامل شرکتهای سهامی عام و شرکتهای سهامی خاص

ثبت شرکت های سهامی عام و خاص بسیار رایج هستند. هر یک از این شرکت ها برای انجام فعالیت های به خصوصی راه اندازی می شوند. این شرکت ها در بخش فعالیت های تجاری قرار می گیرند و تعداد قابل توجهی شرکت سهامی عام در کشور ما وجود دارد. در هر شرکتی تعداد پرسنل بسته به نوع فعالیت ها تعیین می شود. پرسنل مورد نیاز برای این شرکت ها حداقل 3 نفر است که برای انجام کلیه امور مورد نظر در این مجموعه های تجاری انتخاب و استخدام خواهند شد. 

در این شرکت ها باید بازرسانی وجود داشته باشند که به مجموعه فعالیت های موجود در آن رسیدگی کنند. به علاوه میزان بودجه مورد نیاز برای تاسیس هر یک از این شرکت ها نیز رقم مشخصی دارد. در حال حاضر با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کنونی حداقل سرمایه در این حوزه 1 میلیون ریال است که بسیار ناچیز ارزیابی می شود. در هر یک از این شرکت ها باید سمت های هر یک از پرسنل تعیین شده نیز مشخص شود. به طور مثال یک پرسنل به عنوان نایب رییس مجموعه فعالیت می کند، دیگری به عنوان مدیر عامل بخش های مختلف استخدام می شود و… وجود هر یک از این سمت ها برای ثبت شرکت های سهامی عام و خاص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شرایط مربوط به هر یک از این شرکت های سهامی عام و خاص در خصوص اداره فعالیت ها متفاوت است و جزییات متمایزی دارند. اعتبار این شرکت ها تقریبا 2 سال خورشیدی است و بر این اساس مجوزهای مربوط به شرکت مورد نظر صادر خواهد شد. پس از این دوره مجوزهای ارائه شده نیاز به تمدید دارند و باید برخی از مراحل ثبت شرکت مجددا طی شوند. در نظر داشته باشید که با ثبت و راه اندازی چنین شرکت هایی می توانید در کلیه مزایده ها و مناقصات شرکت کنید. 

برای تاسیس شرکت های سهامی عام باید در بورس و بانک مرکزی فرایند ثبت شرکت را انجام دهید. این شرکت ها سهام قابل خرید دارند و عموم مردم نیز از خدمات مالی و اقتصادی آن ها بهره مند می شوند. اغلب این شرکت ها برای کارخانه ها و کسب و کارهای بزرگ راه اندازی می شوند. 

شرکت های با مسئولیت محدود

ثبت شرکت های با مسئولیت محدود نیز در بخش هایی از فعالیت های صنعتی، مالی و اقتصادی کشور ما انجام می گیرد. این قبیل شرکت ها فعالیت های به خصوصی را بر عهده دارند که از اهمیت بسیار زیادی در بخش های مختلفی از کشور ما برخوردار هستند. به طور کلی این شرکت ها از عمومی ترین موسسات موجود در کشور ما هستند و به همین خاطر از جایگاه مهمی در میان عمومیت مردم برخوردار می باشند. شما می توانید با استخدام 2 نفر پرسنل برای راه اندازی هر یک از این مجموعه ها در قسمت های مختلفی از سطح کشور اقدام نمایید. تعداد پرسنل کم یکی از مزایای مهم این شرکت ها به شمار می رود و توان و قدرت راه اندازی این مجموعه ها را برای افراد افزایش می دهد. 

در زمینه شرکت های با مسئولیت محدود به مسئولیت بدهی های موجود نیز توجه می شود. شما باید با در نظر گرفتن میزان سرمایه خود بدهی های موجود در این حوزه را نیز تعیین کنید. به طور کلی سقف سرمایه مورد نظر تعیین کننده میزان بدهی های مربوط به این شرکت ها خواهد بود. برای راه اندازی شرکت های با مسئولیت محدود باید به این موارد مالی و بودحه ای دقت کافی داشته باشید.

اغلب شرکت های بازرگانی برای تاسیس مجموعه ها و مراکز خود از مجوزهای مربوط به شرکت های مسئولیت محدود استفاده می کنند و از شرایط فعالیت در این حیطه بهره مند می شوند. برای ثبت و راه اندازی این مجموعه فعالیت ها باید حداقل 2 نفر شریک داشته باشید که در این حوزه فعالیت می کنند. مسئولیت های هیئت مدیره و هر یک از پرسنل مربوط به این شرکت ها نیز باید کامل مشخص و تعیین شده باشد. در خصوص شرکت های با مسئولیت محدود این مسئولیت ها نامحدود خواهند بود. 

در برخی موارد در اساسنامه های این شرکت ها شرایطی برای تعیین مسئولیت های مربوط به شرکت درج می شوند که گاها در خصوص تعیین مسئولیت های هر یک از مناصب و پست های پرسنل نیز اطلاعاتی در آنها ذکر شده است. در صورتی که در اساسنامه های مربوطه محدودیتی برای فعالیت های مدیر شرکت درج شود، رعایت آن ها الزامی خواهد بود. در کشورهای خارجی نیز برای اجرای فعالیت های بازرگانی اغلب از این دسته مجوزهای شرکتی استفاده می کنند. با انتخاب شرکت های مسئولیت محدود می توانید، دایره فعالیت های خود را وسیع تر کرده و ساده تر در عرصه تجارت و بازرگانی فعالیت داشته باشید. 

شرکت های تضمینی

ثبت شرکت های تضمنی نیز با روش ها و راهکارهای قانونی خاص خود همراه است. برای این که در این حوزه فعالیت داشته باشید باید با کلیه این موارد آشنا شوید. در این مدل شرکت ها نیز تعداد پرسنل حائز اهمیت است. شما باید حداقل 2 نفر را برای فعالیت در این شرکت ها انتخاب کرده و نام آن ها را به عنوان پرسنل شرکت مورد نظر تعیین کنید. به این ترتیب پرسنل موسسه مورد نظر شما تعیین خواهد شد. این قبیل شرکت ها اغلب برای صرافی ها و سایر مشاغل مربوط به آن ها احداث و راه اندازی می شوند. قوانین مربوط به راه اندازی این قبیل شرکت ها نیز سخت گیری های خاص خود را دارد که برای فعالیت در این حیطه باید به این موارد دقت داشته باشید. 

در هر یک از این شرکت ها امکان ایجاد بدهی برای هر یک از بخش های مجموعه وجود دارد. جالب است بدانید که مسئولیت هر یک از بدهی های به وجود آمده در شرکت بر عهده پرسنل مربوط به بخش مورد نظر خواهد بود. به این ترتیب تقسیم بندی وظایف و مسئولیت ها نیز در این مراکز به خوبی انجام می گیرد و دقت کافی در این بخش صرف خواهد شد. هر یک از این شرکت ها با عنوان و نام به خصوصی فعالیت های خود را آغاز کرده و در همان حوزه فعالیت اقتصادی انجام می دهد. برای تعیین مسئولیت های پرداخت بدهی ها اغلب به دارایی این شرکت ها توجه می شود. در صورتی که این دارایی ها برای ادای این قروض کافی نباشد، هر یک از اعضای شرکت باید به تنهایی بخشی از مسئولیت های مالی مربوطه را تقبل کنند. به همین خاطر باید به برآورد مالی و اقتصادی مربوط به این شرکت ها دقت داشته باشید و هر یک از پرسنل باید با این مجموعه مسئولیت ها آشنایی داشته باشند. 

شرکت های مختلط سهامی

ثبت شرکت های مختلط سهامی نیز در حوزه کلی ثبت شرکت مورد توجه است و سالانه تقاضای بالایی برای ثبت این قبیل شرکت ها وجود دارد. هر یک از این مجموعه ها با در نظر گرفتن قوانین این حوزه راه اندازی می شوند. شرکت های سهامی به طور کلی از یک سلسله قوانین پیروی می کنند. در صورتی که این شرکت ها تحت عنوان سهامی مختلط راه اندازی شوند در راستای راه اندازی آن ها یک یا دو نفر ضامن در روند ثبت شرکت دخالت می کنند. در شرکت های مختلط سهامی حتما باید یک عده شریک به عنوان سهام دار مشخص شود تا مجموعه فعالیت های به خصوصی را در شرکت انجام دهند. 

به طور کلی شرکت ها در قوانین کشور ما به دو دسته تجاری و مدنی دسته بندی می شوند که کلیه شرکت های سهامی در دسته شرکت های تجاری قرار می گیرند. این شرکت ها با هدف جذب سود و منافع مالی راه اندازی و تاسیس می شوند و در این حوزه، از قوانین مربوط به فعالیت های تجاری پیروی می کنند. این شرکت ها کلیه سود و منافع مالی را بین شرکا تقسیم کرده و برای دست یافتن به منافع مالی مربوطه فعالیت های به خصوصی را انجام می دهند.

شرکت های مختلط غیر سهامی

ثبت شرکت های غیر سهامی مختلط نیز تحت عناوین به خصوصی انجام می گیرد. شرکت های مختلط غیر سهامی دارای یک یا چند شریک با مسئولیت محدود و یک یا چندین شریک یا ضامن می باشد، توجه داشته باشید که مسئولیت شرکا در این نوع شرکت ها با هم متفاوت است.

سرمایه های اولیه برای تاسیس این شرکت ها تعیین خواهد شد و از این مبانی برای راه اندازی هر یک از این مجموعه ها استفاده می کنند. در این شرکت ها یک یا چند نفر شریک مجموعه فعالیت های مربوطه را تحت قوانین مربوط به این حوزه انجام می دهند. در شرکت های مختلط غیر سهامی حضور شریک ضامن نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از شرکا در این بخش مسئولیت محدود دارند و سهام مربوط به شرکت بین آن ها منتشر نمی شود. این شرکت های غیر سهامی فعالیت های منحصر به فردی دارند و روند کاری آن ها متمایز از سایر شرکت های مربوط به این حوزه است. 

شرکت های نسبی

ثبت شرکت های نسبی نیز برای اجرای امور تجاری انجام می گیرد. در این شرکت ها چند شریک فعالیت کرده و حداقل 2 پرنسل برای آن ها تعیین می شود. هر یک از این پرسنل سهام یا سرمایه ای را وارد کار می کنند و سهم هر یک از آن ها از شرکت مورد نظر نیز بر این اساس تعیین خواهد شد. 

هر چه سرمایه ای که برای تاسیس و راه اندازی شرکت وارد عمل می کنند، بیشتر باشد، سهام آن ها از شرکت تاسیس شده نیز بیشتر خواهد بود. وجود این شرکت ها برای اجرای برخی از فعالیت های تجاری و اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ثبتینه فعالیت های قانونی مربوط به هر یک از این شرکت ها و فرایند ثبت آن ها را با دقت بالایی انجام می دهد. به علاوه در صورتی که در این زمینه به مشاوره های حقوقی نیاز دارید، می توانید از کارشناسان ثبتینه مشاوره رایگان دریافت کنید. 

شرکت های تعاونی تولید و مصرف

ثبت شرکت های تعاونی تولید و مصرف نیز قوانین خاص خود را دارد. در خصوص راه اندازی و اداره این کسب و کارها به قوانین هفتگانه مربوط به بخش تعاونی توجه می شود. این قوانین برای هر یک از فعالیت های این قبیل شرکت ها رعایت می شوند و همچنین مورد توجه هستند. این شرکت ها با قید ویژه نام تعاونی راه اندازی شده و از ارزش و اعتبار بالایی در این بخش برخوردار هستند. 

هر یک از شرکت های تعاونی تولید و مصرف با وجود تعداد پرسنل مشخصی راه اندازی خواهند شد. به علاوه شرایط ویژه ای برای انتخاب پرسنل این شرکت ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهید. در شرکت های تعاونی تولید و مصرف حداقل باید 7 نفر پرسنل مشغول به فعالیت شوند. هر یک از این پرسنل باید تابع ایران باشند و از سایر ملت ها انتخاب نشوند. رعایت این قوانین برای احداث شرکت های تعاونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 

این شرکت ها برای اتحادیه های روستایی و کشاورزی مناسب هستند و اغلب برای اجرای این مدل فعالیت ها راه اندازی می شوند. در هر یک از این مجموعه های تعاونی تولید و مصرف باید دو نفر از پرسنل تحت عنوان بازرس مشغول به کار شده و به امور موجود در شرکت رسیدگی کنند. 

هزینه ثبت شرکت

با در نظر گرفتن مراحل ثبت شرکت و هزینه های مربوط به اجرای روند قانونی هر یک از این مراحل می توان به هزینه های کامل ثبت شرکت پی برد. هزینه های مربوط به ثبت هر یک از شرکت ها بسته به نوع فعالیت های انجام شده متفاوت است. اما در این جا برخی نکات و عوامل دیگر نیز بررسی می شوند تا کلیه بودجه مورد نیاز برای ثبت و  راه اندازی شرکت تعیین شود. 

نوع شرکت ها و موضوع فعالیت های آن ها نقش تاثیرگذاری در هزینه ها و نرخ مربوط به ثبت شرکت ایفا می کند. در این جا حتی نرخ هایی که توسط روزنامه های کثیر الانتشار که برخی از مراحل و روند قانونی تاسیس شرکت ها را انجام می دهند نیز تاثیرگذار بوده و نرخ هزینه های ثبت شرکت را به کلی تغییر می دهد. 

این بازه های قیمتی بسته به سال تاسیس هر یک از شرکت ها نیز تغییر می کنند. در طول هر سال قیمت ها و نرخ نامه های به خصوصی برای راه اندازی و تاسیس شرکت ها در نظر گرفته می شوند که هر یک از آن ها مورد توجه صاحب امتیازان پروژه های دولتی و خصوصی قرار می گیرند. 

مسئولیت های قانونی هر یک از شرکت ها نیز در تعیین این هزینه ها و نرخ نامه ها تاثیرگذار خواهد بود و هزینه ها را تغییر می دهد. شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت های مربوط به ثبت شرکت در ایران به سایت های مربوط به راه اندازی و ثبت شرکت ها مراجعه کنید. همچنین کارشناسان حقوقی نیز هزینه های روز ثبت شرکت  را در اختیار شما قرار می دهد. 

از این طریق می توانید قیمت دقیق مربوط به ثبت شرکت مورد نظر خود را استعلام نمایید. با استفاده از خدمات ثبتینه می توانید، هزینه های ثبت هر یک از شرکت ها را به طرز قابل توجهی کاهش دهید. به این ترتیب نرخ هزینه های ثبت شرکت کاهش یافته و از پرداخت هزینه های مازاد پیشگیری می شود. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت در ایران با استفاده از مدارک رسمی و قانونی انجام می گیرد. تعیین مدارک مورد نیاز برای ثبت هر یک از شرکت ها نیز بسته به نوع شرکت و فعالیت های مربوط به آن انجام می گیرد. هر یک از این مدارک باید در مراحل به خصوصی از این روند در دسترس کارشناسان قرار بگیرند. در صورتی که مدارک شما ناقص باشد، سرعت عمل احداث و راه اندازی طرح های اقتصادی و تجاری شما نیز کندتر می شود. به همین خاطر باید به این مدارک توجه ویژه ای داشته باشید. برخی از این مدارک مهم را در این بخش بررسی می کنیم.

در نحوه ثبت شرکت به دو دسته از مدارک نیاز داریم. بخش اول مدارک اختصاصی که بسته به نوع شرکت شما تعیین می شوند و بخش بعدی مدارک عمومی تاسیس شرکت هستند که هر یک در برخی از مراحل تاسیس این مراکز مورد نیاز خواهند بود. مدارک عمومی برای کلیه شرکت ها یکسان هستند و تغییری در آن ها به وجود نمی آید. اما مدارک اختصاصی بسته به نوع شرکت مورد نظر شما تعیین می شود. مدارک عمومی شرکت ها شامل مدارک شناسایی کلیه اعضای شرکت و پرسنل ثبت شده در آن ها می شوند. کلیه این مدارک باید به صورت اسکن شده آماده شوند و برای کارشناسان مربوطه به صورت آنلاین از طریق سایت های تعیین شده ارسال شوند. به این ترتیب در اسرع وقت به آنها رسیدگی شده و مورد تایید کارشناسان قرار می گیرند. 

مدارک اختصاصی شرکت ها بسته به موضوعات و مجوزهای مربوط به آن ها تعیین می شوند. ثبت شرکت های مختلف با دریافت مجوزهای قانونی متفاوتی همراه است که در هر یک از بخش های اقتصادی و تجاری از موسسات مختلفی دریافت می شوند. به همین خاطر نیز باید مدارک اختصاصی مربوط به هر یک از این حوزه ها نیز فراهم شوند. شرایط ثبت شرکت های تجاری اغلب به نوع فعالیت ها و جزییات کاری هر یک از این مشاغل نیز بستگی دارد. در میان مدارک اختصاصی به این موارد نیز توجه می شود. مجموعه ثبتینه به شما کمک می کند که این مدارک را با دقت بیشتری فراهم کرده و در هر یک از کسب و کارها و شرکت ها به صورت دقیق به کارشناسان مربوطه ارجاع دهید. 

مدت زمان ثبت شرکت

ثبت شرکت در مدت زمان به خصوصی انجام می شود. تعیین بازه های زمانی که برای دریافت مجوزهای شرکت مورد نظر مشخص می شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به روند فعالیت های مجموعه عوامل و دست اندرکاران پروژه مورد نظر نظم بیشتری می بخشد. برای برنامه ریزی در راستای تاسیس هر موسسه و شرکتی باید به این بازه های زمانی دقت ویژه ای داشته باشید. هر یک از شرکت ها بسته به نوع مسئولیت های قانونی تعیین شده در مدت زمان به خصوصی تعیین می شوند. شما باید به بازه های زمانی این پروسه دقت داشته باشید و برآورد دقیقی از آن ها به دست آورید. 

در صورتی که ثبت شرکت را به مجموعه های معتبر واگذار کنید، بی شک این فعالیت ها با دقت عمل بیشتری صورت گرفته و بازه های زمانی مربوط به آن ها نیز کوتاه تر می شود. در ثبتینه این فرایند گاها 10 روزه انجام می گیرد که زمان محدودی برای راه اندازی کسب و کارهای تجاری بزرگ و کوچک برآورد می شود. به همین خاطر ثبتینه توجه بسیاری از صاحب امتیازان شرکت های تجاری و مدنی را به خود جلب کرده است.

شرایط لازم برای به ثبت رساندن شرکت

ثبت شرکت در کشور ما با شرایط ویژه ای همراه است که باید به کلیه آن ها دقت بالایی داشته باشید، در غیر این صورت در هر یک از مراحل راه اندازی و تاسیس این شرکت ها احتمال بروز مشکل وجود دارد. برخی از این شرایط را در زیر مشاهده می کنید:

  1. لزوم ثبت نام شرکت در سامانه ثنا یکی از مهمترین شرایطی است که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد. در این سامانه باید اطلاعات شخصی پرسنل و شرکت مورد نظر درج شود. به این ترتیب روند کاری و فعالیت های شرکت تاسیس شده قانونی تر خواهد بود. برای انجام این فرایند ثبت نام باید به دفاتر الکترونیکی قضایی مراجعه نمایید. 
  2. در بخش بعدی امضای الکترونیکی شرکت شما ثبت می شود. برای این منظور نیز باید به کارشناسان مربوط به این حوزه مراجعه کرده و از مهارت های آن ها استفاده کنید. قوانین بسیار زیادی در خصوص لزوم استفاده از این امضاها وضع شده اند که در هر یک از آن ها شرایط این امضاها نیز درج شده اند. این قوانین برای تبدیل روند حضوری فعالیت های شرکت به روند غیر حضوری مربوط به آن تصویب شده است و در سال های اخیر با توجه بسیار زیادی از سوی مردم و فعالین این حوزه روبرو شده است.

مجوز های مورد نیاز برای ثبت شرکت

ثبت شرکت با مجوزهای به خصوصی همراه است که باید به این موارد مهم نیز دقت داشته باشید. به طور کلی برخی از فعالیت های تجاری و شرکتی نیاز به دریافت مجوز دارند. شما باید برای اخذ این مجوزها اقدامات لازم را انجام دهید. ثبتینه در این خصوص نیز در کنار شما خواهد بود و دریافت این مجوزها را برای شما تسهیل می کند. برخی از مهمترین مواردی که نیاز به دریافت مجوز را برای ثبت هر یک از شرکت ها افزایش می دهد، به شرح زیر هستند:

  1. فعالیت های مربوط به امور پولی و بانکی که برای اینکار باید از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوزهای مربوطه را دریافت کنید. در این قبیل فعالیت ها معاملات ارز و پول در حجم قابل توجهی انجام می گیرد و نیاز به دریافت مجوز در آن ها بیشتر احساس می شود. 
  2. فعالیت های بیمه ای در کشور که باید مجوزهای رسمی را از بیمه مرکزی ایران دریافت کنید. در صورتی که شما بخواهید نمایندگی هر یک از این شرکت های بیمه ای را دریافت کنید نیز به این مجوزها نیاز خواهید داشت. 
  3. فعالان بورسی نیز برای ثبت شرکت باید از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوزهای لازمه را دریافت کنند و به این برگه های رسمی نیاز خواهند داشت. 
  4. شرکت های تعاونی باید برای دریافت مجوز از وزارت کار و رفاه اجتماعی مجوزهای مربوطه را دریافت کرده و با در نظر گرفتن این نکات قانونی آغاز به کار کنند. 
  5. فعالیت های مربوط به حمل و نقل در کشور نیز باید از سازمان فنی و حرفه ای مجوزهای لازم را دریافت کرده و سپس برای ثبت شرکت مورد نظر اقدام کنند.

مزایا و معایب ثبت شرکت

ثبت شرکت مزیت ها و معایب خاص خود را دارد. مهمترین ایرادی که به این فرایند وارد می شود، روند فعالیت هایی است که در این حوزه انجام می شود و برای برخی افراد زمان بر است. به علاوه روند قانونی طی شده برای ثبت این شرکت ها نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. 

پس از راه اندازی هر شرکت از طریق فرایند ثبت باید به صورت دوره ای برای تمدید مجوزهای تاسیس و ثبت نیز اقداماتی انجام دهید که سبب اتلاف وقت برخی از بخش های تجاری می شود. برخی از صاحب امتیازان شرکت ها از این موارد به عنوان ایرادات وارده به فرایند ثبت شرکت یاد می کنند. 

به همین خاطر گاها از انجام این اقدامات طفره می روند و این فعالیت ها را به وکلای حقوقی و کارشناسان مربوط به این حوزه واگذار می کنند. شما هم می توانید با مراجعه به کارشناسان ثبتینه، ثبت شرکت های مختلف را در زمان کوتاه تر و با سهولت بیشتری انجام دهید؛ به این ترتیب در زمان شما نیز صرفه جویی می شود. اما برخی از مزایای مهم ثبت شرکت های مختلف افراد را برای استفاده از این قابلیت های قانونی و حقوقی ترغیب می کند. برخی از این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. در صورتی که شرکت خود را ثبت کنید وجهه آن قانونی تر شده و اعتماد مشتریان و کسانی که سبب منفعت مالی شرکت شما می شوند، افزایش پیدا می کند. به همین خاطر لازم است که مجوزهای قانونی مربوط به هر کسب و کاری را در ابتدای راه دریافت کنید. 
  2. در صورتی که شما شرکت خود را ثبت کنید، امکان حضور در مزایده های مختلف را پیدا می کنید. گاها این مزایده ها منافع مالی بسیار زیادی برای افراد به همراه می آورند و شرکت در آن ها سود آوری قابل توجهی برای صاحب امتیازان شرکت ها و پروژه ها به همراه خواهد داشت. 
  3. در بخش بعدی به انجام امور مالیاتی اشاره می شود که با ثبت شرکت با سرعت عمل بیشتر و سهولت بالاتری انجام می گیرد. در صورتی که شما شرکت خود را ثبت نکنید، با مشکلاتی در این حیطه رو به رو می شوید که سبب اتلاف وقت و سرمایه شما خواهند شد. 
  4. در برخی پروژه های شرکتی شما می توانید وام ها و تسهیلات بانکی مورد نظر را نیز دریافت کنید و از این مزایای مالی نیز بهره مند شوید. 
  5. شما می توانید پس از راه اندازی شرکت خود و ثبت قانونی آن، شعبات و نمایندگی های دیگری نیز راه اندازی کرده و از این طریق کسب و کار خود را در سرتاسر کشور گسترش دهید. بی شک این مزایا به پیشرفت هر چه سریع تر شما در این حوزه می انجامد. 

در صورت مفقود شدن گواهی ثبت شرکت، المثنی صادر می شود؟

ثبت شرکت با ارائه مدارک به صاحب امتیازان این مجموعه ها انجام می گیرد. در صورتی که هر یک از مدارک و برگه های مربوط به این فرایند ثبتی گم شده و مفقود شوند، برخی از فعالیت های شرکت مورد نظر با اختلال رو به رو می شود. به همین خاطر صاحبین و پرسنل مربوط به شرکت ها پس از گم شدن برگه ها و مجوزهای ثبت شرکت برای دریافت مجدد آن ها اقدام می کنند. 

در صورتی که شما هم با چنین مشکلاتی رو به رو شدید، پس از گم شدن برگه های ثبت شرکت به اداره مربوطه مراجعه کرده و المثنی مربوط به این مدارک را دریافت نمایید. این امکان برای کلیه شرکت های ثبت شده وجود دارد و جای نگرانی برای گم شدن و مفقودی برگه های اعتبار شرکت ها وجود ندارد. 

برای دریافت این برگه های المثنی باید مدارک هویتی هر یک از پرسنل و امضای آن ها ارجاع داده شود. کارشناسان مجموعه ثبتینه این فرایند را با دقت عمل بالایی برای شما به انجام می رسانند و در دریافت برگه های المثنی برای مدارک گم شده شرکتی راهنمای خوبی برای شما خواهند بود. شما می توانید برای تسریع دریافت مدارک المثنی از راهنمایی های این کارشناسان بهره مند شوید. کلیه اوراق و مدارک مربوط به ثبت شرکت توسط این کارشناسان حرفه ای جمع آوری خواهند شد. 

مهمترین موانع در ثبت شرکت

ثبت شرکت گاها با مشکلاتی رو به رو می شود که باید برای حل و فصل آن ها برنامه ریزی داشته باشید. در صورتی که این مشکلات را سریع تر شناسایی کنید برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز آن ها ساده تر خواهد شد. در این خصوص آشنایی با قوانین مربوط به تجارت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که با این مجموعه قوانین آشنایی نداشته باشید گاها به مشکلاتی بر می خورید. در روند ثبت شرکت های تجاری گاها با اصطلاحات مربوط به این حیطه رو به رو می شوید که ناآگاهی از آن ها مشکلات بسیاری برای شما به وجود می آورد. 

ثبت شرکت نیازمند صرف هزینه و زمان بالایی برای انجام امور اداری مربوط به این حوزه است. به همین خاطر اگر بخواهید این فعالیت های اولیه را به صورت اختصاصی و شخصی انجام دهید، بی شک با مشکلاتی برای زمان بندی پروسه ثبت رو به رو می شوید و کارها طبق روال از پیش تعیین شده انجام نخواهند شد. به همین خاطر اغلب توصیه می شود که از کارشناسان متبحر ثبتینه در این حوزه کمک بخواهید، به این ترتیب انجام کلیه امور با سرعت بیشتری صورت می گیرد. 

پرداخت مالیات شرکت نیز یکی از دغدغه های مهمی است که اغلب برای ثبت شرکت با آن مواجه می شوید که هزینه هایی را برای شما به وجود می آورند. هر یک از سکنه کشور ما باید برای پرداخت مالیات های تعیین شده در بخش های مختلف کشور ما اقدام کنند. 

در صورتی که شما مالیات های مربوط به کسب و کار خود را پرداخت نکنید، بی شک با مشکلات قانونی در این حوزه رو به رو خواهید شد. در این حوزه تعیین مکان مناسب برای راه اندازی شرکت ها نیز مورد توجه قرار می گیرد که برای این منظور باید دفاتر تجاری موجود در سطح شهر را در نظر بگیرید. 

بعد از ثبت شرکت باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

ثبت شرکت فرایند قانونی است، پس از انجام این امور باید برخی نکات را رعایت کرده و اقدامات مهمی را برای پیشبرد بهتر اهداف شرکت و مجموعه خود انجام دهید. از میان آن ها می توان به دریافت کدهای کارگاهی از وزارت بیمه اشاره کرد که اهمیت بسیار زیادی دارد. 

پس از ثبت شرکت باید پرونده های دارایی مربوطه را نیز تشکیل داده و کدهای اقتصادی مربوط به مجموعه و شرکت خود را دریافت نمایید.

ثبت شرکت فرایند قانونی است، پس از انجام این امور باید برخی نکات را رعایت کرده و اقدامات مهمی را برای پیشبرد بهتر اهداف شرکت و مجموعه خود انجام دهید. از میان آن ها می توان به دریافت کدهای کارگاهی از وزارت بیمه اشاره کرد که اهمیت بسیار زیادی دارد. 

پس از ثبت شرکت باید پرونده های دارایی مربوطه را نیز تشکیل داده و کدهای اقتصادی مربوط به مجموعه و شرکت خود را دریافت نمایید.

آیا ثبت شرکت، مالیات دارد؟

تا به این جا در خصوص نحوه تاسیس شرکت اطلاعاتی را بررسی کردیم. برای راه اندازی و احداث این شرکت ها باید حتما مالیات هایی را تقبل کنید. برای راه اندازی هر شرکتی این هزینه ها تعیین می شوند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. 

پس از تاسیس شرکت هم هزینه های مالیاتی وجود دارند و باید به صورت مداوم پرداخت شوند. در تعیین هزینه های مالیاتی عوامل مختلفی تاثیرگذار خواهند بود. در فرایند ثبت شرکت پس از تعیین نوع و مجموعه فعالیت های مربوط به آن هزینه های مالیاتی مربوطه نیز مشخص خواهد شد. در این خصوص ثبتینه مشاوری آگاه برای تعیین هزینه های مالیاتی شرکت شما خواهد بود. 

سامانه ثبت شرکت

ثبت شرکت در سامانه به خصوصی انجام می گیرد که باید به آن مراجعه کرده و کلیه مراحل نام برده شده در این مطلب را در آن پشت سر بگذارید. به این ترتیب این فرایند موفقیت آمیز تر انجام خواهد شد. برای ثبت شرکت های مورد نظر خود به سامانه – sherkat.ssaa.ir – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را در این بخش تکمیل کنید. کلیه فرایند درج اطلاعات و مدارک مورد نیاز آن نیز در این سامانه درج شده است. 

جمع بندی

در این مقاله در خصوص فرایند ثبت شرکت و مراحل مربوط به آن اطلاعاتی را بررسی کردیم. شما می توانید بر اساس موارد ارائه شده در این صفحه کلیه مراحل مربوط به این حوزه را با دقت کافی پشت سر بگذارید و در این مسیر موفقیت آمیزتر عمل کنید. مراحل نام برده شده در این صفحه توسط کارشناسان تیم حرفه ای ثبتینه انجام می گیرند و نیاز به مشارکت حضوری صاحبین شرکت ها در این حوزه وجود ندارد. در صورتی که این فرایند را به کارشناسان متبحر این حوزه بسپارید بی شک در زمان کوتاه تری به نتیجه ایده آل خود دست پیدا می کنید. این فرایند زیر نظر این کارشناسان با هزینه کمتری نیز انجام خواهد شد. 

آیا ثبت شرکت نیاز به بودجه و هزینه خاصی دارد؟

در کلیه مراحل ثبت شرکت، شرکت موظف است هزینه های مربوطه به تامین بودجه اولیه برای تاسیس شرکت های تجاری را بپذیرد و هزینه های ثبت دفاتر قضایی را نیز تقبل کنید. به علاوه هزینه های مالیاتی نیز بر این موارد افزوده می شوند. 

چرا باید شرکت ها را ثبت کنیم؟

بسیاری از مردم در خصوص ثبت شرکت یا عدم ثبت قانونی این موسسات دچار تردید می شوند. اما در صورتی که شرکت خود را ثبت کنید از بسیاری امتیازات بهره مند خواهید شد و وام های بانکی بسیاری به شما تعلق می گیرند. 

انواع شرکت های قابل ثبت در ایران شامل چه مواردی هستند؟

ثبت شرکت در دو شاخه تجاری و مدنی در کشور ما انجام می گیرد.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *