Skip to content

سامانه جامع تجارت ایران

Home سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت ایران چیست و چرا باید تجار در آن ثبت نام کنند؟

امروزه به دلیل پیشرفت در سیستم ها و خدمات اینترنتی، ادارات مهم دولتی نیز سامانه های مختلفی را در بستر اینترنت قرار داده اند و با استفاده از آن ها خدمات خود را به مردم ارائه می دهند. یکی از مهم ترین سامانه های دولتی که در سال های اخیر راه اندازی شده و کاربرد زیادی نیز دارد، سامانه جامع تجارت ایران است. این سامانه را با نام ITCS نیز می شناسند که مخفف عبارت Iran’s Comprehensive Trade System می باشد.

 سامانه جامع تجارت ایران توسط وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) ایجاد شده است و خدمات مختلفی مانند امور صادرات، واردات، ترانزیت و… را به تجار و بازرگانان ارائه می دهد. همچنین این سامانه مزایای زیادی را برای تجار به ارمغان آورده است و باعث کاهش هزینه ها، افزایش سرعت و کیفیت فرآیند ها، حذف واسطه های غیر ضروری و بهبود امنیت و… شده است. در واقع تجار و بازرگانان برای انجام هرگونه فعالیت تجاری خود باید در این سامانه ثبت نام کرده و درخواست های خود را ثبت نمایند.

از دیگر کاربرد های این سامانه قدرتمند و جامع که در دسترس عموم افرادی که تجارت بین المللی را فرصتی خوب شمرده اند قرار داده است، می توان به مواردی مانند مدیریت الکترونیک سفارشات، مدیریت پرداخت ها، برقراری ارتباط با خریداران، برقراری ارتباط با فروشندگان بین المللی، ارائه اطلاعات بازار و محصولات، ایجاد فرصت های جدید تجاری و افزایش سرمایه گذاری اشاره کرد.

افراد تجاری در فعالیت‌های ملی و بین المللی خود حتما با “سامانه جامع تجارت ایران” آشنا هستند. این سامانه در راستای سرعت بخشیدن در کار فراهم گردیده است که می‌بایست افراد برای ورود به این سامانه ابتدا در سایت ntsw.ir ثبت نام و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

اگر قصد انجام فعالیت های مختلف تجاری را دارید و نمی دانید که چگونه باید با استفاده از این سامانه درخواست های خود را ثبت کنید، پیشنهاد می کنیم مطالب این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا موضوعاتی که در ادامه قصد بررسی آن ها را داریم برای شما عزیزان مفید خواهند بود، پس تا انتها همراه ما باشید.

دریافت مشاوره ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت چه میزان از بروکراسی اداری در ایران را کاهش داده است؟!

صادرات و واردات در کشور ایران بروکراسی اداری پیچیده‌ای دارد که لازم است به برخی از موارد اداری آن توجه شود. به همین جهت  وب سایت ntsw.ir برای ثبت نام سامانه جامع تجارت از طرف دولت راه اندازی شده است.

این سامانه یک سامانه الکترونیکی برای انجام امور بازرگانی کشور است که بستر مجازی را برای تسهیل دسترسی تجار جهت استفاده از فرصت‌‌های بیشتر را امکان پذیر میکند.

استفاده از فناوری الکترونیک در راستای افزایش سرعت انجام در امور کسب ‌و کارها در سال‌های اخیر شدت گرفته است. یکی از مواردی که تأثیر زیادی در سرعت انجام در امور تجارت جهانی داشته است، سامانه جامع تجارت ایران یا همان سامانه ثبت سفارش کالا می‌باشد.

اگر تا به حال با این سامانه کار نکرده و نمی دانید که چگونه باید در این سامانه ثبت نام کنید، می توانید با مشاورین ما در گروه ثبتینه تماس حاصل فرمایید و تمامی سوالات خود را از آنها بپرسید. ما در گروه ثبتینه علاوه بر ارائه بسته های مشاوره ای، خدمات دیگری از جمله ثبت شرکت، ثبت برند، ثبت تغییرات، اخذ کارت بازرگانی، اخذ جواز تاسیس، اخذ کد کارگاهی تامین اجتماعی، مشاوره دیجیتال مارکتینگ، اخذ شناسه کالا و… را به تمامی هموطنان خود ارائه می دهیم.

وظایف سامانه تجارت 

برطبق موارد ذکر شده در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مواردی که در پایین آورده شده است از وظایف سامانه و برنامه جامع تجارت ایران به حساب می آیند. 

  1. با استفاده از ابزارها و امکانات متنوع و همچنین مدل‌های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین المللی تجارت تسهیل و تسریع شود. 
  2. تشکیل یک واحد تجاری و فراهم کردن زمینه برای تعامل های ملی و بین‌المللی در تجارت الکترونیک.

اما سوالی که در اینجا برای هر خواننده پیش می آید این است که مزایای اصلی سامانه تجارت ایرانیان برای ما و مجموعه مان چیست؟ و همچنین چگونه این سامانه می تواند باعث تسهیل در تجارت گردد؟

این اتفاق در سه مرحله رخ خواهد داد. در مرحله اول حضور فیزیکی و تکرار در ارائه اطلاعات حذف می‌شود، سپس فرآیندهای بیهوده به همراه اسناد بیهوده از فرآیند انجام امور حذف می‌شوند، در آخر دسترسی به سامانه‌های بین‌الملل ایجاد می‌شود.

در ادامه مطلب در رابطه با نحوه ورود به سامانه جامع تجارت ایران  ntsw.ir، ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و همچنین خدماتی که این سامانه ارائه میکند را بیان خواهیم کرد.

برای ورود به سامانه جامع تجارت ایران کلیک کنید
نحوه ورود به سامانه جامع تجارت ایران ntsw.ir
ثبت نام سامانه جامع تجارت ایران

 شما باید برای ورود به سامانه جامع تجارت ایران در وحله اول باید در مرورگر خود آدرس اینترنتی ntsw.ir  را جستجو کرده و وارد سایت شوید.

بعد از ورود به سایت سامانه جامع تجارت ایران باید اطلاعات حساب کاربری که شامل نام کاربری یا همان کد ملی، کلمه عبور و تصویر امنیتی است را وارد کرده و سپس دکمه آبی رنگ گزینه ورود را انتخاب نمایید.

برخی کاربران ممکن است کلمه عبور خود را فراموش کنند این افراد از طریق همین صفحه با استفاده از دکمه آبی رنگ بازیابی رمز عبور می‌توانند اقدام به بازیابی کلمه عبور نمایند.

در ادامه راهنمای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران ntsw.ir

برخی کاربران ممکن است کلمه عبور خود را فراموش کنند این افراد از طریق همین صفحه با استفاده از دکمه آبی رنگ بازیابی رمز عبور می‌توانند اقدام به بازیابی کلمه عبور نمایند.

متقاضیان می‌توانند جهت ثبت نام درسامانه جامع تجارت ایران سایت ntsw.ir به صورت غیر حضوری به راحتی اقدام نمایند.

این افراد ممکن است تابعیت ایران و یا حتی تابعیتی غیر از کشور ایران را داشته باشند. در ادامه مراحل ثبت نام در سایت ntsw.ir برای کاربران ایرانی و حتی کاربران خارجی به همراه راهنمای تصویری آورده شده است.

متقاضیان پس از ورود به سامانه جامع تجارت ایران می‌بایست برای ثبت نام در این سامانه از منوی بالای صفحه گزینه ثبت نام را انتخاب نمایند. شایان ذکر است، پیگیری شناسه کالا نیز از طریق همین سامانه و ثبت نام در آن، ممکن میباشد.

از انتخاب گزینه ثبت نام کاربران لازم است با توجه به تابعیت خود ثبت نام کاربران ایرانی و یا ثبت نام کاربران خارجی را انتخاب نمایند.

کاربران ایرانی با انتخاب گزینه “ثبت نام کاربران ایرانی” صفحه زیر برایشان نمایش داده خواهد شد.

ثبت نام درسامانه جامع تجارت ایران

شما باید اطلاعاتی که در تصویر مشاهده میکنید را به طور کامل ثبت نموده و دکمه آبی رنگ ذخیره اطلاعات و ادامه را انتخاب نمایید. بدین صورت ثبت نام خود را در این سامانه می‌توانید تکمیل کنید.

کاربرانی که تابعیت به غیر از کشور ایران را دارند و میخواهد در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام نمایند با انتخاب گزینه ثب نام کاربران خارجی صفحه زیر برایشان نمایش داده خواهد شد.

لازم است اطلاعاتی که در این صفحه از شما درخواست شده است را ثبت نموده و سپس دکمه آبی رنگ next page را انتخاب و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایید.

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت  نیازمند مدارک زیر هستید:

  • کد ملی
  • تاریخ تولد
  • تلفن همراه
  • تلفن ثابت محل سکونت
  • کد پستی
  • پست الکترونیکی
  • تصویر پرسنلی

سامانه تجارت

خدمات سامانه جامع تجارت ایران ntsw.ir

خدماتی که این سامانه تحت پلتفرم های مختلف به افراد ارائه می دهد عبارت اند از:

  • ثبت نام کد نقش
  • تایید و ثبت فاکتور
  • ثبت پیش فاکتور
  • و …

کد نقش تجاری چیست

سامانه جامع تجارت ایران سامانه ای جهت نظارت بر عملکرد دستگاه های مرتبط با تجارت بین الملل و یکپارچه سازی آن است.  می‌توان گفت که این سامانه نوعی راهی برای برقرای ارتباط بین بازرگانان و تجار با اداره‌ و سازمان های ذیربط در این خصوص است. این سامانه برای ثبت اطلاعات تجار، آن‌ها را ملزم به ثبت‌نام کردن در سامانه و دریافت کد نقش تجاری کرده است. 

کد نقش تجاری همانند کد بورسی است که همه تولید کنندگان و خریداران محصولات جهت انجام فعالیت در سامانه جامع تجارت ایران به آن نیاز دارند. متقاضیان با استفاده از این سامانه می‌توانند به صورت اینترنتی (آنلاین) و غیر حضوری کالای مورد نظر خود را ثبت سفارش کنند. در بعضی از موارد نیز امکان اخذ مجوزهای صادرات و واردات کالاها از طریق این سامانه امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: سامانه جامع ثبت شرکت ها

خدمات سامانه جامع تجارت ایران ntsw.ir

هریک از سامانه‌های الکترونیکی همانند سامانه تدارکات الکترونیکی دولت جهت خدمات رسانی بروز و پیشرفته به متقاضیان استفاده از خدمات غیر حضوری و اینترنتی راه اندازی و در اختیار عموم افراد قرار گرفته‌اند. در مجوع سامانه جامعه تجارت ایران یک تقسیم بندی کلی نیز دارد که در رابطه با تجارت فعالیت دارند، این سامانه‌ها عبارتند از:

سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

این سامانه کمک به سزایی جهت جلوگیری از جرایم قاچاق و احتکار در کشور ایران نموده است زیرا می بایست افراد حقیقی و حقوقی که در انبار های سراسر کشور وظیفه ذخیره و نگهداری انواع کالا را دارند با توجه به اقدامی که از سوی دولت جهت پیشگیری از احتکار و قاچاق کالا صورت گرفته است اطلاعات هویتی و واحد کاری خود را در سامانه جامع انبار‌ها به نشانی اینترنتی nwms.ir به ثبت رسانند.

 سامانه شناسه کالا

این سامانه مختص به این ارائه شده است که وارد کنندگان و تولید کنندگان می بایست پس از ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران با استفاده از شماره کارت بازرگانی خود، شماره صنفی و یا معرفی شرکت خود، در این سامانه احراز صلاحیت نموده و سپس جهت دریافت شناسه کالا، با استفاده از همان نام کاربری و رمز عبور سامانه جامع تجارت ایران وارد سامانه شناسه کالا که برای تشریح کالا می باشد شده و از خدمات آن بهره مند شوند.

سامانه سنجش اعتبار و رتبه ‌بندی اعتباری

سامانه‌های سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتباری مختص به سنجیدن اعتبار جهت تضمینی مطمئن برای انجام هر گونه اقدامات مالی، اداری و از جمله این موارد می باشند. تمامی افرادی که می بایست در رابطه با کار خود معرفی شوند می بایست یک شناسنامه اعتباری از خود ارائه نمایند که این سامانه ها کمک می کند که آنان از نظر اعتبار سنجیده شوند.

پورتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

سامانه نیما جهت سامان‌ بخشیدن به بازار ارز کشور راه اندازی شده است. نام این سامانه مخفف عبارت نظام یکپارچه  معاملات ارزی است و هدف آن تأمین ارز و ایجاد فضایی امن برای خریداران و فروشندگان ارز می‌باشد. این سامانه برای این طراحی شده است تا متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه به صورت امن در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده بتواند در بستری امن نیز، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ بدهد. سامانه‌ نیما در واقع بستری مجازی برای خرید و فروش ارز می‌باشد.

سامانه جامع حمل ‌و نقل

هدف راه اندازی سامانه جامع حمل ‌و نقل پاسخگويی به تقاضای دسترسی آسان به جايگاه های مناسب در حوزه ‌های ايمنی، انرژی، اقتصاد، حمل‌ و نقل و محیط ‌زیست می باشد. با تصويب این طرح جامع و شروع این طرح‌ در توسعه و ساخت زير بنا های حمل ‌و نقل کمک بسیار زیادی در زمینه حمل و نقل در سراسر کشور شده است.

سامانه جامع امور گمرکی

سامانه جامع گمرکی توسط اداره گمرک کشور راه اندازی شده است زیرا این سازمان به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های موثر در حوزه تجارت بین المللی و ناظر اصلی تجارت در کشور، به دنبال تبدیل نمودن تمامی فرآیند های اجرائی خود از روش های قدیمی و پر زحمت به حالت الکترونیکی و خیر حضوری با توجه به پیشرفت خدمات اینترنتی تبدیل شود.

سامانه جامع تجارت ایران جهت خدمات رسانی در زمینه توسعه تجارت بین‌الملل تهیه و ارائه شده است. در ادامه مطلب دو مورد از مواردی که این سامانه برای خدمات رسانی ارائه نموده است و مورد توجه کاربران این سامانه الکترونیکی قرار گرفته است آورده شده است.

  • تسهیل در تجارت با استفاده از ابزار ها، امکانات و مدل‌ های استاندارد تجارت الکترونیک در سطح ملی و بین ‌المللی.
  • ایجاد یک واحد تجاری مشخص و فراهم نمودن زمینه برای تعاملات ملی و بین‌المللی در تجارت الکترونیک.

مزایای سامانه جامع تجارت

سامانه جامع تجارت ایران به‌طور مستقیم روی بخش خصوصی و ‌روی بخش دولتی تاثیرات زیادی می تواند داشته باشد که نباید از آن‌ها به راحتی گذشت.

برخی از مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت به شکل زیر است:

  • تخصیص مؤثر و کارآمد منابع دولتی
  • اصلاح و بهینه‌سازی در منابع درآمد دولتی
  • شفافیت در امور تجارت بین‌المللی، افزایش امنیت و کاهش فساد
  • امکان استفاده از تکنیک‌های مهم مدیریت ریسک

سامانە جامع تجارت ایرانیان همچنین برای بخش خصوصی هم  مزایای خوبی به دنبال دارد. در ادامه این بحث، برخی از این مزایا را مشاهده خواهید کرد:

  • کاهش هزینه‌ها به‌واسطه کاهش زمان انجام امور
  • آسان نمودن و سرعت بخشیدن به انجام امور اظهارنامه و ترخیص کالا از گمرک 
  • تخصیص کارآمد منابع
  • افزایش شفافیت برای استفاده‌کنندگان این سیستم 

    سامانه جامع انبار ها و مراکز نگهداری کالا

    یکی از خدماتی که در سامانه جامع تجارت ایران به افراد فعال در حوزه‌های بازرگانی ارائه می‌شود، سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا‌ها می‌باشد. این سامانه به منظور جلوگیری و کنترل قاچاق و احتکار ایجاد شده است که تمامی انبار‌های کشور باید در آن ثبت نام کنند. سامانه تجارت جامع خود دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام از این بخش‌ها سامانه‌ای مجزا به حساب می‌آیند. این سامانه‌ها به صورت زیر می‌باشند:

    سامانه شناسه کالا

    شناسه کالا در واقع اطلاعاتی است که با استفاده از پارامتر‌ها و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و از آن برای شناسایی و کنترل کالا‌های وارداتی و موجود در انبار‌ها استفاده می‌شود. سامانه شناسه کالا که یکی از زیر مجموعه‌های سامانه جامع تجارت می‌باشد، به منظور کنترل و پیگیری کالا‌ها راه اندازی شده است.

    سامانه سنجش اعتبار و رتبه بندی اعتبار

    اگر قصد ثبت نام برای دریافت کارت بازرگانی خود را دارید باید ابتدا به سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی در کشور مراجعه کرده و اطلاعات خود را در آن وارد کنید. این سامانه برای اعتبار سنجی افرادی که قصد دریافت کارت بازرگانی را دارند، در زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ایران راه اندازی شده است. اطلاعات افرادی که در این سامانه درخواست می‌دهند پس از بررسی و تایید به مراجع مربوطه برای ثبت کارت بازرگانی ارسال می‌شود.

    پورتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

    حتما تا به حال نام سامانه نیما به گوشتان خورده است. لغت نیما مخفف نظام یکپارچه معاملات ارزی می‌باشد. این سامانه با هدف سهولت در تامین ارز و ایجاد محیطی امن برای خریداران و فروشندگان و پدید آوردن فضایی رقابتی برای صرافی ها راه اندازی شده است.

     ارز نیمایی، ارزی است که برای واردات محصولات مختلف مورد نیاز کشور استفاده می‌شود. تجاری که قصد وارد کردن مواد و محصولات مورد نیاز کشور را دارند می‌توانند با ثبت نام در این سامانه ارز نیمایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

    سامانه جامع حمل و نقل

    یکی دیگر از سامانه‌هایی که در زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ایران قرار دارد، سامانه جامع حمل و نقل می‌باشد که برای کنترل و ثبت نام رانندگان و شرکت های حمل و نقلی به وجود آمده است. تجاری که می‌خواهند محصولات خود را به نقاط مختلف کشور ارسال کنند، می‌توانند از طریق این سامانه رانندگان و شرکت‌های معتبر و تایید شده را پیدا کرده تا اجناس خود را با خیالی آسوده به آن‌ها بسپارند. همچنین در این سامانه امکان ثبت نام رانندگان و تایید اعتبار آن‌ها نیز وجود دارد.

    سامانه جامع امور گمرکی

    و اما آخرین سامانه ای که در زیر مجموعه سامانه جامع تجارت قرار می‌گیرد، سامانه امور گمرکی است که برای ارائه خدمات آنلاین گمرکی به بازرگانان راه اندازی شده است. بازرگانان در این سامانه امکان دریافت مجوز‌ها و مدارک مورد نیاز جهت صادرات و واردات اجناس مختلف را دارند. اگر در رابطه با هر کدام از این سامانه‌ها نیازمند دریافت مشاوره هستید، می‌توانید با مشاورین ما در گروه ثبتینه تماس بگیرید و از مشاوره‌های آن‌ها نهایت بهره را ببرید.

     

     

سامانه جامع تجارت ایران

سوالات متداول

آدرس سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

برای استفاده از خدماتی که در سامانه جامع تجارت ایران به بازرگانان ارائه می‌شود، باید به آدرس اینترنتی www.ntsw.ir مراجعه کنید. با مراجعه به این آدرس می‌توانید به راحتی هم به ثبت نام و هم به پیگیری درخواست‌های خود بپردازید.

نحوه ثبت نام در سامانه جامع تجارت چگونه است؟

برای دسترسی به خدمات این سامانه باید ابتدا وارد آدرس سایت شده و با ورود به بخش ثبت نام و وارد کردن اطلاعات خود، در آن ثبت نام کنید. مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در سامانه جامع تجارت شامل اطلاعات کامل شناسنامه، تصویر پرسنلی، شماره تلفن همراه و شماره محل سکونت می‌باشد.

خدماتی که در سامانه جامع تجارت ارائه می شود شامل چه خدماتی می باشد؟

بازرگانان می توانند در این سامانه پیش فاکتور ها و فاکتور های خود را ثبت و آن ها را پیگیری کنند. همچنین زیر مجموعه هایی مانند سامانه امور گمرکی، سامانه حمل و نقل و… در این سامانه قرار گرفته تا تمامی خدمات مورد نیاز بازرگانان به صورت آنلاین و ایمن انجام شود.

سامانه جامع تجارت

در ادامه بخوانید: سامانه ایران کد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه جامع تجارت ایران میتوانید بی نهایت مشاوره رایگان از ثبتینه دریافت کنید. کارشناسان، متخصصین و مشاوران مرکز ثبتی و حقوقی ثبتینه (وابسته به شرکت آرکا رهرو افق نوین) آمادگی این را دارند که با ارائه خدمات در زمینه مشاوره ثبتی، حقوقی و اداری به صورت تلفنی و یا از طریق واتساپ به سوالات شما در پیرامون سامانه جامع تجارت ایران پاسخ دهند.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *