Skip to content

اخذ شناسه کالا

Home اخذ شناسه کالا

اخذ شناسه کالا از سامانه جامع تجارت

اخذ شناسه کالا از سامانه جامع تجارت یا کد کالا بارکدی است که کالای قاچاق را از غیر آن جدا می‌کند. دریافت شناسه کالا اجباری بوده برای دریافت این شناسه میبایست از طریق سامانه جامع تجارت ایران اقدام شود. با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران و سپس، ورود به قسمت شناسه کالا که به همین منظور، راه اندازی شده است، مراحل اخذ شناسه انجام می‌شود.

شناسه کالا

شناسه کالا چیست و چگونه اخذ می‌شود؟

شناسه کالا کد ۱۳ رقمی است که بر روی کالاهای ایرانی باید وجود داشته باشد. شناسه کالا به مجموعه‌ای از خصوصیات یک کالا (از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری و نوع کاربری) و به عبارت بهتر شناسنامه کالا، نسبت داده می‌شود. این خصوصیات به ازای هر کالا، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه استخراج می‌گردد.

شناسه کالا، زبان مشترک تشریح کالا در فرآیند تجاری کشور بالاخص بین سامانه‌های الکترونیکی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران، ثبتارش، پنجره واحد تجارت فرامرزی، بارنامه برخط، جامع انبارها و تدارکات الکترونیکی دولت است.

برای اخذ شناسه کالا واردکنندگان و تولیدکنندگان باید:

  1. ابتدا در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس www.ntsw.ir  ثبت‌نام و با اظهار شماره کارت بازرگانی، شماره صنفی و یا معرفی شرکت، احراز صلاحیت نمایند.راهنمای ثبت نام و معرفی شرکت در سامانه جامع تجارت ایران
  2. سپس جهت اخذ شناسه کالا، با همان نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شناسه کالا به آدرس www.ntsw.ir گردند.

فایل pdf آموزشی راهنمای سامانه جامع تجارت را دانلود کنید

راهنمای-ثبت-نام-و-معرفی-شرکت-در-سامانه-جامع-تجارت-ایران

برای جلوگیری از قاچاق کالا، ارز و سوء استفاده افراد از کارت‌های بازرگانی که جهت واردات و صادرات کالای بین المللی، دریافت کرده‌اند، طبق دستور العمل اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ترخیص و دریافت کالا، حمل و تحویل و هرگونه فعالیت تجاری در این زمینه، تنها با دارا بودن  شناسه کالا، امکان پذیر است.

به همین دلیل، بعد از ابلاغ این آیین نامه اجرایی، تمامی افرادی که در حیطه بین المللی، مشغول تجارت و واردات و صادرات هستند، باید بر اساس تشریفات گفته شده در این آیین نامه، اقدام به دریافت شناسه یکتا کالا، نمایند. همچنین، در حال حاضر، در راستای تسهیل این امر برای متقاضیان و تسریع روند آن، دریافت این شناسه، صرفا از طریق سایت آن، امکان پذیر می‌باشد.

شناسه کالا چیست؟

در پاسخ به این سوال که شناسه کالا چیست؟ باید به تبصره ج ماده 1 آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مراجعه کرد که در تعریف شناسنامه کالا، مقرر می‌دارد: “شناسنامه کالا، مجموعه‌‏ای از عناصر توصیفی کالا که جهت توصیف مشخصات و ایجاد برداشت مشترک از هر قلم کالا، در چارچوب همسان تجمیع می‌ شوند و شناسه کالا، شناسه یکتای این مجموعه از اطلاعات است”.

بر اساس این ماده، شناسه کالا، شماره منحصر به فردی بوده که دربردارنده اطلاعات شناسنامه آن کالا است. این اطلاعات، شامل نوع، جنس، رنگ کالا، همچنین، شناسه‌هایی همچون، IRC و IVC می‌باشد. همچنین، با رواج قاچاق کالا و ارز یا سوء استفاده از کارت بازرگانی دیگران، پس از اجاره کارت و ورود کالای قاچاق که ایجاد کننده دعاوی کارت بازرگانی بود، دولت، به موجب آیین‌ نامه اجرایی ماده (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دریافت شناسه کالا را برای هرگونه فعالیت تجاری، اعم از تحویل، ترخیص، حمل و دریافت کالا، اجباری کرد. این شناسه، دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

شناسه اصالت کالا

این شناسه، توسط شرکت صاحب پروانه، صادر و بر روی کالا درج می‌گردد و با استعلام آن، می‌توان از اصالت کالای خریداری شده، مطمئن شد.

شناسه IRC

این شناسه، به داروها و فرآورده‌‌های حوزه سلامت و پزشکی تعلق می‌گیرد و به معنای تاییدیه از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی، مرجع صادر کننده این شناسه می‌باشد.

ورود به سامانه IRC

شناسه IVC

شناسه‌ای است چند رقمی که توسط سامانه صدور پروانه سازمان دامپزشکی کشور به گروه‌های کالایی دارو، افزودنی‌ها و مکمل‌ها، مواد اولیه و جانبی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی، فرآورده‌های بهداشتی، فرآورده‌های زیستی ( بیولوژی )، سموم دامپزشکی و داروهای گیاهی و طبیعی که مصارف حیوانی دارند، تخصیص می‌یابد.

ورود به سامانه IVC

شناسه GTIN 

شناسه جهانی قلم کالای تجاری (GTIN)، یک شناسه بین‌المللی است که توسط سازمان جهانی GS1 ارائه شده و در بیش از ۱۱۰ کشور دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شناسه‌ای یکتا که به طور معمول دارای تعداد ارقام ۸ ، ۱۲ ، ۱۳ یا ۱۴ رقم می‌باشد. در ایران معمولا شناسه ۱۳ رقمی آن رایج است که با پیش شماره ۶۲۶ شروع می‌شود و مشخص کننده کالا بوده و توسط کمپانی سازنده کالا در سایت جهانی بصورت بارکد دو بعدی ثبت و سالانه شارژ می‌گردد.

ورود به سامانه GTIN

شناسه IMEI

تمام تجهیزاتی که دارای سیم‌ کارت بوده و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌نمایند، دارای یک شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی‌منحصر به فرد به نام IMEI می‌باشند.

از طریق این شناسه که توسط تولید کننده بر روی تجهیزات به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نصب و درج می‌شود، می‌توان اطلاعاتی از قبیل شرکت تولیدکننده، برند، مدل، کشور تولیدکننده، بازار هدف و شماره سریال هر تجهیز را استعلام نمود.

ورود به سامانه همتا

شناسه VIN

کد VIN یک کد منحصر به فرد است که در حکم اثر انگشت خودرو است. این کد به هیچ وجه برای هیچ دو خودرویی مشابه نیست. دقیقا مثل اثر انگشت هر فرد که در نوع خود متمایز و منحصر به فرد است. کد VIN ماشین یا vehicle identification Number با نام شماره شاسی نیز معروف است. این کد هفده کاراکتر دارد که متشکل از اعداد و حروف است. هر یک از این اعداد و حروف مبین یک نوع اطلاعات اختصاصی در مورد خودرو هستند که برای شناسایی ماشین یا تعمیر ماشین کاربرد دارند. از جمله اطلاعاتی که از طریق رمزگشایی کد VIN می توان به دست آورد باید به امکانات خودرو، مشخصات خودرو، مشخصات کمپانی سازنده، کشور سازنده خودرو، محل تولید خودرو، سال ساخت، مدل ماشین، مشخصات موتور و غیره اشاره کرد.

نحوه اخذ شناسه کالا

شناسه کالا، شناسه‌ ای است که به مجموعه‌ ای از خصوصیات ماهیتی کالا چون نوع کالا، جنس کالا، مدل آن و همچنین نام تجاری کالا ، داده می شود. این شناسه با ثبت بخش های توصیفی در سامانه شناسه کالا بوسیله کاربر یا صاحب کالا، صادر می شود.

همسو با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در سال 1392 تصویب شد، شناسه کالا به‌عنوان زبان مشترک و دلیل شناسایی کالا در زنجیره تجاری کشور محسوب میشود و عنوانی بسیار مهم در زنجیره تامین می باشد.

شناسه کالا امکان دارد شناسه داخلی باشد که توسط سامانه شناسه کالا به آن کالای خاص اختصاص داده شده است و یا شناسه معتبر بین‌المللی چون شناسه GTIN باشد. شناسه کالا به‌عنوان کد شناسنامه کالا شناخته می شود و با استعلام آن به کمک سامانه شناسه کالا، اطلاعات و به نوعی شناسنامه کالا در اختیار شخص استعلام کننده قرار می گیرد.

شناسه اختصاصی کالا

شناسه کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان زبان مشترک کالا در سایت های اطلاعاتی تعریف شده است و تعداد زیادی از فعالان اقتصادی، قبل از این در سایر فعالیت های تجاری از جمله واردات کالا و ثبت آمار تولید نسبت به اخذ و استفاده از آن شناسه عمومی و اختصاصی کالا نموده اند.

افرادی که تا قبل از این از درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir شناسه کالای خود را دریافت کرده اند می توانند از همین شناسه کالا برای صدور صورتحساب الکترونیکی نیز استفاده کنند و نیازی به مراجعه دوباره برای دریافت شناسه اختصاصی کالا یا شناسه عمومی کالا ندارند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه اختصاصی کالا

افرادی که دارای صلاحیت تولید کننده و وارد کننده هستند، می توانند با رجوع به درگاه سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir نسبت به دریافت نقش تجاری و در ادامه آن اخذ شناسه کالا اقدام کنند.

علاوه بر این افرادی که خود دارای صلاحیت تولید کننده یا وارد کننده نمی باشند، باید از حلقه های قبلی زنجیره تجاری اقلام کالایی خود نسبت به دریافت شناسه کالا اقدام کنند.

نکته مهم شناسه کالای اختصاصی : طبق توضیحات اخیر، تاکید شده است که شناسه کالای اختصاصی مربوط به اشخاص تولید کننده و وارد کننده است. افرادی که یک کالا وارد کشور می کنند و کسانی که در طی تولید یک کالا نقش دارند، باید حتما شناسه کالای اختصاصی دریافت کنند. به همین علت افرادی هم که تنها به خرید و فروش کالا ها می پردازند در اصل احتیاجی به کسب شناسه کالای اختصاصی ندارند چرا که کالای خریداری شده بوسیله آنها که از تولید کننده یا وارد کننده می باشد دارای یک شناسه اختصاصی کالا از قبل می باشد و ایشان هم باید از همان شناسه کالا استفاده کند.

از جمله علت های استفاده از شناسه کالا بوسیله مودیان و لزوم آن توسط سازمان امور مالیاتی به علت پیگیری و ردیابی زنجیره تامین کالاها است. به این خاطر که یک کالا از کدام منشا وارد یا تولید شده است و در حال حاضر توسط چه افرادی و همچنین به چه افرادی دست به دست شده است. به بیان دیگر شناسه کالای اختصاصی سبب می شود نوع کالا بین خریدار و فروشنده شفاف سازی شود.

راهنمای کامل چگونگی دریافت شناسه کالای تولیدی و نحوه اخذ شناسه کالای وارداتی در صفحه اصلی سایت جامع تجارت، بخش مستندات عمومی در اختیار فعالین محترم قرار گرفته است.

به دلیل اینکه برای بعضی از اقلام کالایی امکان دریافت شناسه کالا وجود ندارد، فعالین گرامی میتوانند در صورت برخورد با این اقلام کالایی، موقتا از شناسه کالا بشکل عمومی استفاده نموده و طبق راهنمای درخواست ایجاد سرفصل در سامانه شناسه کالا، نسبت به درخواست سرفصل کالایی متناظر کالای خود جهت برقراری امکان اخذ شناسه کالا اقدام کنند.

مودیان محترم می توانند مشکلات و سوالاتشان را در مورد دریافت شناسه کالا بصورت اختصاصی از روش های زیر پیگیری کنند:

  • سایت پشتیبانی 124: سایت 124، درگاه پاسخگویی تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می شود و مؤدیان گرامی می توانند سوالات و مشکلات خود را در مورد شناسه کالا بشکل اختصاصی بوسیله این سامانه پاسخگویی، در بخش شناسه کالا مطرح کنند.
  • ثبت و پیگیری مشکل در سامانه جامع تجارت: مودیان گرامی می توانند با وارد شدن به سامانه جامع تجارت، گزینه ثبت و پیگیری مشکل مورد نظر خود را انتخاب کرده و با برگزیدن گزینه درخواست جدید، نسبت به ثبت درخواست خود در گروه شناسه کالا اقدام کنند.
     
  • مکاتبه اداری: افراد حاضر در سایت جامع تجارت می توانند طبق گروه اقلام کالایی مورد سوال، برای نامه نگاری با دفاتر تخصصی مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام نمایند و مشکلات و سوالات مورد نظر خود را از این درگاه پیگیری کنند.

شناسه عمومی کالا

برای تسهیل اجرای گام اول از اجرای صورتحساب الکترونیکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مشورت با وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدام به تهیه فهرستی از دسته های کالایی با عنوان شناسه عمومی کالا نموده است و مؤدیان مالیاتی می توانند در گام نخست، در صورت عدم امکان تعیین یا دریافت شناسه کالا بشکل اختصاصی، از فهرست یاد شده به دریافت شناسه عمومی کالا اقدام و استفاده کنند.

نحوه استعلام و دریافت شناسه عمومی کالا

شناسه عمومی کالا بوسیله مؤدیان و فعالین دریافت نمی شود و تنها می توانند از فهرستی که در اختیار آنها قرار داده می شود استفاده کنند. فعالین گرامی می توانند آخرین فهرست شناسه عمومی را از سایت شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir دریافت کنند.

معرفی سامانه شناسه کالا

در سالهای اخیر با توجه به افزایش بی شمار قاچاق محصولات مختلف و ارز و بکارگیری غیرقانونی از کارت های بازرگانی اجاره ای و… به موجب آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ترخیص و دریافت کالا، حمل و تحویل و هر نوع کاربری تجاری در این زمینه در کشورمان ، تنها با دارا بودن شناسه کالا امکان پذیر است. به همین علت کلیه افراد فعال اقتصادی که به هر نحوی صادرات یا واردات کالا و محصولات داشته است با بکارگیری این سامانه بصورت سریع و اینترنتی اقدام به دریافت شناسه کالا می کنند.
سامانه شناسه کالا با هدف مدیریت شناسه کالاها ایجاد شد و طبق، پایگاه داده جامعی از مشخصات کالاهایی که در زنجیره تجارت کشور داد و ستد می‌ شوند تشکیل می‌ شود که سبب مدیریت تجارت رسمی شده است. این سامانه به‏ شکلی طراحی و اجرا شده است که فرآیندهای درخواست و صدور شناسه کالا را پشتیبانی می کند و استعلام شناسه کالا ها را برای سامانه‌ های مرتبط انجام می دهد.

سوالات متداول

آیا در صورت تغییر پروتکل های سامانه جامع تجارت، می توان از نرم افزار استفاده نمود؟

به دلیل اینکه نرم افزار رهگیری سامانه جامع فرا نماد طبق پروتکل های سامانه جامع تجارت طراحی شده اند در صورت هرگونه تغییر در قوانین سامانه، نرم افزار نیز به روز می شود.

فرق شناسه کالا با شناسه رهگیری کالا چیست؟

کالاهایی که توصیف یکسانی دارند، دارای شناسه کالای واحدی می باشند، این امر زمانی است که شناسه رهگیری به ازاء هر کالا تک  باشد. به این معنی که هیچ دو کالایی حتی در صورت برخورداری از برند و مدل یکسان، دارای شناسه رهگیری یکسانی نمی باشند. به عنوان مثال کلیه کمک فنر جلو روغنی خودرو کایابا مخصوص ساینا دارای یک شناسه کالا هستند اما هر کدام دارای شناسه رهگیری مختلف و منحصر به فردی هستند.

چه کالاهایی شامل طرح الزام دریافت و نصب کد رهگیری کالا می باشند؟

  • لوازم برقی خانگی از جمله تلويزيون، يخچال، فريزر، كولر گازي و اسپيلت، ماشين لباسشويي و ظرفشويي، مایکروفر و جاروبرقی
  • وسایل مصرفي و يدكي وسايل نقليه مانند کمک فنر و باتری
  • ابزار و وسایل الکتریکی و الکترونیکی
  • دخانیات و سیگار

ورود به سامانه VIN

ثبتینه اولین سامانه جامع ثبتی و حقوقی در بخش حقوقی

ما با بیش از 2500 کسب و کار در سطح کشور همکاری داریم. ثبت برند، ثبت شرکت در ارومیه و ثبت تغییرات و اخذ هرگونه جواز لازم برای پیشرفت کسب و کار را از ما بخواهید.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *