Skip to content

ثبت برند

Home ثبت برند
مراحل ثبت برند

برند چیست؟

برند، در واقع نماد، نوشته، شکل و یا هر چیز دیگری است که برای یک سازمان، شرکت، محصول و … در نظر گرفته شده و سبب تمایز آن با موارد مشابه می شود. اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و محصولی را تولید کرده و یا خدماتی را ارائه می دهید، انتخاب و ثبت یک برند مناسب، برای کسب و کار شما ضروری است.

برند سازی باعث می شود تا فاصله رقابتی بین شما و رقبای کسب و کارتان افزایش پیدا کند. از انتخاب لوگو گرفته تا اعتمادسازی برای مشتریان، همه از اصولی است که در برندسازی یک کسب و کار باید رعایت شود.

نکات قابل توجه در انتخاب نام برند

انتخاب نام برند، تنها موضوع مهم برای برند سازی نیست ولی می توان گفت، انتخاب نام برند و طراحی لوگو، در موفقیت و یا شکست یک کسب و کار تاثیرگذار است. نام برند و طراحی لوگو، از مواردی است که بیشتر از هر موضوع دیگری در یاد مخاطبان خواهد ماند. هر چقدر نام برند و طراحی لوگو، اصولی و متناسب با حوزه تخصصی یک کسب و کار باشد، بیشتر در ذهن مشتریان، باقی خواهد ماند.

از موارد مهمی که قبل از شروع یک کسب و کار باید به آن دقت کرد، انتخاب نام برند است. نام برند باید مطابق با هدف کسب و کار انتخاب شود و نشان دهنده حوزه کاری شما باشد. تغییر نام یک برند بعد از شروع یک کسب و کار هزینه زیادی برای صاحبان کسب و کار خواهد داشت. بنابراین بهترین راه، دریافت مشاوره تخصصی، برای انتخاب نام برند در آغاز کار است.

یک مشاور حرفه ای کسب و کار ، با در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترین نام ها را برای یک کسب و کار، پیشنهاد خواهد داد. یکی از بهترین مشاوران ثبت انواع برند در ایران و شمال غرب کشور، سامانه ثبتینه است. ثبتینه، یک سامانه یکپارچه حقوقی است که با سالها تجربه در زمینه ثبت برند، ثبت شرکت، مشاوره ثبت تغییرات شرکت ها و … آماده ارائه خدمات مختلف به مخاطبان محترم است.

برای انتخاب نام برند، حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  •  برای برند خود یک اسم با معنا انتخاب کنید.
  • یک برند موفق باید نام منحصر به فرد و به یادماندنی داشته باشد
  • نام برند باید با حوزه کاری شما منطبق باشد
  • به خاطر سپردن نام برند باید آسان باشد.
  • نام برند باید قابل ثبت باشد. این موضوع را در ثبت دامنه اینترنتی کسب و کارتان نیز باید رعایت کنید.
  • اسم برند بهتر است ساده و کوتاه بوده و تلفظ آسانی نیز داشته باشد.

هدف از ثبت برند چیست؟

هدف اصلی یک کسب و کار، افزایش مخاطبان، افزایش میزان فروش و یا افزایش تعداد درخواست خدمات است.  هدف اصلی از ثبت برند تجاری نیز، معرفی کسب و کار به مخاطبان و جلب اعتماد مشتریان است. برای رسیدن به هدف اصلی در کسب و کار،  ابتدا باید به هدف از ثبت برند توجه داشته باشیم.

یک فعالیت تجاری، خدماتی و یا اقتصادی، زمانی اقدام به ثبت برند می کند که رقبای بسیاری در آن حوزه مشغول به فعالیت بوده و برای ورود به عرصه رقابت، باید در میان این جمع، به بهترین نحو، شناخته شود. ثبت برند تجاری، جنبه حقوقی داشته و حق انحصاری برای برندهای ثبت شده نیز ایجاد می کند. برای آشنایی بیشتر با قوانین برند شخصی و حقیقی، برند حقوقی و شرکتی و … می توانید به سایت ثبتینه مراجعه بفرمایید.

ثبت برند، به یک کسب و کار هویت واقعی می بخشد، به طوریکه که آن را از سایر کسب وکارها متفاوت خواهد کرد. برای استارت آپ ها، شرکت ها و تمام افرادی که می خواهند فعالیت تجاری و کاری خود را آغاز کنند و در ابتدای مسیر برندسازی هستند پیشنهاد می شود آینده نگر بوده و چشم انداز کسب و کار خود را در نظر گرفته و با دریافت مشاوره تخصصی برای ثبت برند، اقدام کنند. تمام مراحل ثبت یک برند باید به صورت اصولی و صحیح انجام شود. برندسازی اصولی می تواند هزینه تبلیغات، بازاریابی و معرفی کالا و خدمات را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

مراحل ثبت برند

ثبت انواع برند در حوزه هایی مانند تولید مواد غذایی، مواد دارویی، انواع نوشیدنی و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، لازم و ضروری است. بنابراین اگر در این حوزه ها فعالیت میکنید، ثبت برند تجاری برای شما اجباری است. در سایر حوزه ها نیز، با توجه به مزایای بسیاری که ثبت برند برای صاحبان کسب و کار ایجاد می کند، اکثر اشخاص حقیقی و حقوقی، برای ثبت برند به صورت رسمی، اقدام می کنند. ثبت برند مراحلی دارد که در ادامه این مراحل را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

  • در اولین گام نام برند انتخاب می شود، بعد از انتخاب نام برند باید استعلام نام برند انجام شود تا اگر این نام توسط شخص حقیقی یا حقوقی دیگری ثبت نشده باشد، بتوان برای ثبت نام برند اقدام کرد.
  • گام بعدی گردآوری مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و لوگو است.
  • گام بعدی نام نویسی، ایجاد حساب کاربری و ثبت اظهارنامه در وب سایت اداره مالکیت معنوی کشور است. بعد از ارسال و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سایت، اظهارنامه شما توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی شده و پس از تایید کارشناس، پیامک تایید برای شما ارسال خواهد شد.این مرحله می تواند یک بازه سی روزه را شامل شود. در ادامه با پرداخت هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه در سامانه اداره مالکیت معنوی، روند بررسی اظهارنامه شما ادامه خواهد یافت.
  •  بعد از بررسی و موافقت با اظهارنامه، برای ثبت برند در روزنامه رسمی آگهی خواهید داد تا هر شخص حقیقی و حقوقی که نسبت به ثبت برند شما اعتراضی دارد، طبق قانون برای مطالبه حقوق خود اقدام کند. یک بازه یک ماهه برای این موضوع در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این مدت هیچ اعتراضی از طرف شخص حقیقی یا حقوقی دیگری صورت نگیرد، ثبت برند امکان پذیر است و می توانید ادامه مراحل ثبت برند را پیش بگیرید.
  • پس از دریافت پیامک تایید از طرف کارشناسان اداره مالکیت معنوی، با مراجعه حضوری به اداره مالکیت، نسبت به تشکیل پرونده برای ثبت برند اقدام خواهید کرد. لازم به ذکر است، به همراه داشتن اصل و کپی مدارک بارگذاری شده در وب سایت اداره مالکیت برای تکمیل پرونده ضروری است.
  • در مرحله بعدی، پرداخت هزینه حق الثبت انجام می شود و با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن برند، هزینه آن تعیین خواهد شد.
  • چاپ آگهی دوم در روزنامه رسمی آخرین گام در ثبت برند است، با چاپ آگهی دوم در روزنامه رسمی به سایر اشخاص، اطلاع داده می شود که این برند توسط شما به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که هر برند ثبت شده دارای اعتبار ده ساله است و بعد از گذشت این زمان باید دوباره برای ثبت برند اقدام کرد.

جهت استعلام نام برند فرم زیر را پر کنید

برای ارتباط با ما تماس بگیرید 04433488469

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی

برای ثبت انواع برند توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مدارک خاصی لازم است، این مدارک ابتدا به صورت اسکن شده در سایت مالکیت معنوی بارگذاری شده و در مراحل نهایی به صورت فیزیکی به اداره مالکیت معنوی تحویل داده خواهد شد. 

در ادامه مدارک لازم برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی را مورد بررسی قرار می دهیم. برای ثبت برند به صورت حقیقی، به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کپی کارت ملی و شناسنامه (کپی برابر اصل)
  • کپی برابر اصل مجوز کسب و کار، پروانه فعالیت، جواز تاسیس و …
  •  تصویر اسکن شده کارت بازرگانی – در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی شما، داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
  •  بارگذاری تصویر لوگوی طراحی شده و برند انتخابی

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند برای اشخاص حقوقی

هر شخصی که در سازمان، شرکت، موسسه و … فعالیت می کند، یک شخص حقوقی به حساب می آید بنابراین برای ثبت برند تجاری برای یک شرکت، سازمان و … باید به صورت حقوقی اقدام کرد. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری اشخاص حقوقی شامل موارد زیر است:

  • مدارک شناسایی آخرین مدیر عامل که شامل کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه است.
  • کپی مدارک ثبتی شرکت، کپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و روزنامه مربوط به آگهی آخرین تغییرات شرکت می باشد.
  • کپی برابر اصل مجوز فعالیت، پروانه تاسیس و …
  • تصویر اسکن شده کارت بازرگانی که در صورت لاتین بودن برند پیشنهادی شما، داشتن کارت بازرگانی الزامی است.
  •  بارگذاری تصویر لوگوی طراحی شده و برند انتخابی بر روی وبسایت 

کارت بازرگانی برای ثبت برند هایی که دارای حروف لاتین یا انگلیسی هستند، ضروری است. کارت بازرگانی که توسط وزارت صمت صادر می شود، در واقع مجوز کسب و کار شما برای واردات و صادرات است. این کارت دارای اعتبار یک ساله بوده و اعتبار آن، قابل تمدید است.

ابلاغیه های ثبت برند

برای ثبت برند لازم است در سایت اداره مالکیت معنوی کشور ثبت نام کنید. با ثبت نام در این سامانه و بارگذاری مدارک، ابلاغیه های مختلفی، برای درخواست کننده ثبت برند ارسال خواهد شد.

پس از ارسال اظهارنامه ثبت برند و لوگو توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به سامانه اداره مالکیت و پس از بررسی درخواست توسط کارشناسان اداره ثبت، در سه حالت برای شما ابلاغیه ارسال خواهد شد:

  • دریافت ابلاغیه پذیرش: پس از بررسی مدارک ارسال شده توسط کارشناسان اداره مالکیت در صورت کامل بودن مدارک و آزاد بودن حق ثبت برند انتخابی ابلاغیه پذیرش برای درخواست کننده ارسال خواهد شد. دریافت این ابلاغیه به معنی آزاد بودن برند برای ثبت بوده و شما می توانید بقیه مراحل ثبت برند را طی کنید.
  •  دریافت ابلاغیه رفع نقص برند: تکمیل اظهارنامه ثبت برند باید به دقت انجام شده و به همراه مدارک خواسته شده در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور بارگذاری شود. در صورت وجود نقص در مدارک و یا اظهارنامه این ابلاغیه برای درخواست دهنده ثبت برند ارسال خواهد شد. در رابطه با رفع نقص برند و ارسال دوباره اظهارنامه این نکته مهم را به یاد داشته باشید که هر اظهارنامه فقط یک بار مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت و بازه زمانی 30 روزه برای افراد مقیم در ایران و بازه زمانی 60 روزه برای افراد مقیم در خارج از کشور برای رفع نواقص در نظر گرفته خواهد شد.
  • دریافت ابلاغیه اخطار رد: بعد از بررسی تمامی مدارک ارسال شده توسط کارشناسان اداره مالکیت ممکن است با ابلاغیه اخطار رد روبرو شوید، دریافت این ابلاغیه می تواند دلایل مختلفی مانند وجود تشابه در برند مورد تقاضا برای ثبت، عدم وجود تشابه و طبقه بندی صحیح بین برند انتخابی و مجوز حوزه فعالیت عدم توجه به رفع نواقص موجود در مدارک ارسال شده و اظهارنامه ثبت برند و … داشته باشد.

اعتراض برای ثبت برند (قبل از ثبت برند و بعد از ثبت برند)

نظر نهایی کارشناسان ثبت برند بعد از بررسی های دقیق اعلام می شود اما می توانید در صورت دریافت ابلاغیه اخطار رد به نظر کارشناسان اعتراض کنید. برای این کار باید نسبت به ثبت اعتراض خود در سامانه مالکیت معنوی اقدام کنید. بعد از دریافت ابلاغیه اخطار رد ثبت 30 روز برای ثبت اعتراض زمان دارید.

برای بررسی اعتراض شما کمیسیون مربوطه تشکیل شده و نتیجه از طریق سامانه به شما ابلاغ خواهد شد. طبق تجربه می توان گفت بعد از دریافت ابلاغیه رد ثبت برند و ارسال اعتراض پروسه زمان بری پیش رو خواهید داشت که احتمال به نتیجه رسیدن آن کم است.

اگر بعد از ثبت اعتراض دوباره ابلاغیه رد ثبت برند را دریافت کردید و همچنان برای ثبت برند لوگو و علامت تجاری انتخاب شده اصرار دارید با تقدیم دادخواست به دادگاه مراحل اعتراض را می توانید پیگیری کنید. دادگاه موضوع را بررسی کرده و رای خود را صادر خواهد کرد.

شما حق اعتراض به رای صادر شده را داشته و در صورت اعتراض، دادگاه تجدید نظر نیز تشکیل خواهد شد. بعد از بررسی دوباره نظر نهایی توسط دادگاه تجدید نظر صادر شده و توسط متقاضی ثبت برند و اداره مالکیت معنوی کشور پذیرفته شده و لازم الاجرا خواهد بود.

بنابراین برای اینکه از همان ابتدا بتوانید احتمال ثبت برند را افزایش دهید، پیشنهاد می کنیم با شرکت های معتبر ثبت برند ارتباط داشته و بعد از دریافت مشاوره از متخصصان ثبت برند مراحل ثبت علامت تجاری، لوگو و برند را ادامه دهید.

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند می تواند کوتاه باشد به شرطی که قبل از ثبت برند و لوگو با مشاوره دقیق و تخصصی برای ثبت برند اقدام کرده باشید. انتخاب نام برند و بررسی تکراری یا قابل ثبت بودن برند از مواردی است که می توان از طریق شرکت های ثبت برند معتبر نیز آن را بررسی کرد. بعد از انتخاب برند علامت تجاری و لوگو باید از طریق سامانه مالکیت معنوی نسبت به قابل ثبت بودن برند اقدام کنید.

این بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت انجام می شود و می تواند بین 15 تا 30 روز کاری زمان نیاز داشته باشد. بعد از بررسی اولیه فرد متقاضی باید در مدت معلومی برای درج آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی اقدام کند. بین 7 تا 10 روز برای چاپ روزنامه زمان نیاز است و از زمان چاپ آگهی فرصت یک ماهه برای عموم در نظر گرفته می شود تا درباره ثبت برند تجاری کسب و کار شما اظهار نظر داشته باشند.

اگر مشکل خاصی در مراحل قبلی وجود نداشته باشد، برای چاپ دوم آگهی در روزنامه رسمی اقدام خواهید کرد که به همراه شماره ثبت علامت تجاری و  برای معرفی برند شما به عموم افراد انجام می شود. بعد از گذشت 30 روز از زمان درج آگهی دوم برای ارسال مدارک به صورت فیزیکی به اداره مالکیت معنوی اقدام خواهید کرد که برای تایید ممکن است چند روز کاری زمان نیاز داشته باشد. به طور کلی می توان گفت مدت زمان لازم برای ثبت برند در کشور حدود 3 ماه است.

در صورت بروز مشکل مانند دریافت ابلاغیه رفع نقص برند، ابلاغیه اخطار رد و … این بازه زمانی افزایش پیدا می کند.

همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره کردیم برندهای ثبت شده اعتبار ده ساله دارند و صاحبان برند پس از پایان زمان اعتبار در فرصت 6 ماهه برای تمدید اعتبار برند ثبت شده باید اقدام کنند.

شرایط ثبت برند

هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یک سازمان، شرکت، استارتاپ و … فعالیت تجاری، اقتصادی، خدماتی و … انجام می دهد، می تواند برای ثبت برند اقدام کنند. در برخی از صنایع مانند تولید مواد غذایی، مواد دارویی، آرایشی و بهداشتی و به طور کلی صنایعی که به صورت مستقیم بر سلامت انسان تاثیرگذار است، ثبت برند ضروری است.

شرایط ثبت برند می تواند آسان و کوتاه و یا دشوار و زمانبر باشد. اگر با مراحل ثبت برند و قوانین حاکم بر آن آشنایی کافی داشته باشید می توانید به راحتی و بدون اتلاف وقت، مراحل ثبت برند را طی کرده و به پایان برسانید. ولی اگر با شرایط قوانین و مدارک لازم برای ثبت علائم تجاری، لوگو و برند آشنا نباشید این پروسه می تواند زمان بر باشد.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه در ثبت برند، بهتر است از مشاوره تخصصی افراد خبره در این حوزه کمک بگیرید. یک فرد متخصص، می تواند بهترین شرایط را برای فرد متقاضی ثبت برند ایجاد کرده و مراحل ثبت برند را در کوتاه ترین زمان انجام دهد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط ثبت برند، اخذ جواز، اخذ کارت بازرگانی و … می توانید به سامانه ثبتینه مراجعه بفرمایید.

اعتبار ثبت برند

مدت اعتبار برند و علامت تجاری ثبت شده در ایران طبق قانون ده سال است و پس از آن باید نسبت به تمدید اعتبار برند اقدام کرد. صاحب برند و یا نماینده قانونی ایشان از زمان پایان اعتبار برند ثبت شده تا 6 ماه پس از آن می تواند نسبت به تمدید اعتبار اقدام کند. در غیر این صورت برند توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر نیز قابل ثبت خواهد بود. بنابراین قبل از بروز مشکل نسبت به تمدید برند ثبت شده اقدام کنید.

 در صورتی که صاحب برند تقاضای ایجاد تغییر در برند فعلی را دارد باید تغییرات را به تایید اداره مالکیت معنوی رسانده و پس از تایید نسبت به تغییر اقدام کند. با پرداخت هزینه تمدید اعتبار ثبت می توانید برند تجاری را برای ده سال دیگر نیز تمدید کنید.

نحوه تمدید ثبت برند

تمدید ثبت برند نیاز به درخواست صاحب برند و یا نماینده قانونی ایشان دارد که باید در دو نسخه تهیه شده و به صورت امضا شده به همراه سایر مدارک مورد نیاز به اداره مالکیت معنوی ارسال شود. این درخواست توسط کارشناسان بررسی شده و در صورت تایید، مراحل تمدید ثبت برند انجام خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای تمدید ثبت برند با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن صاحب برند، می تواند متفاوت باشد. به طور کلی می توان گفت برای تمدید دوباره برند به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • کپی برابر اصل مدارک شناسایی افراد حقیقی یا حقوقی صاحب برند
  • کپی برابر اصل مدارک و مجوزهای برند ثبت شده
  • ارائه اصل گواهی و تصدیق ثبت برند
  • ارائه روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  • پرداخت هزینه تمدید ثبت برند

گواهی ثبت برند

گواهی ثبت برند، هویت کسب و کار شما است که پس از تایید اداره مالکیت معنوی، در اختیار شما قرار می گیرد. گواهی ثبت برند، جنبه حقوقی داشته و باعث به رسمیت شناخته شدن برند شما خواهد شد. 

 تصور یک کسب و کار موفق داخلی و بین المللی بدون ثبت برند دشوار و تقریبا محال است. یک کسب و کار موفق همیشه به دنبال برندسازی و کسب اعتبار است بنابراین دریافت گواهی ثبت برند، اولین گامی است که صاحب یک کسب و کار برای موفقیت برمی دارد.

 یک کسب و کار در مسیر موفقیت به مشاوره تخصصی نیاز دارد تا آن کسب و کار را در رسیدن به اهداف خود یاری دهد. یک تیم مشاوره حرفه ای می تواند مسیر موفقیت یک کسب و کار را هموارتر کرده و بازدهی آن را به حداکثر برساند. یکی از حرفه ای ترین مشاوران کسب و کار در ایران تیم مشاوره ثبتینه است که با سالها تجربه در زمینه ارائه خدمات حقوقی مختلف برای کسب و کارها فعالیت می کند.

برای دریافت گواهی ثبت برند باید از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی کشور اقدام کرده و مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کرد. بعد از ارسال مدارک تا زمان دریافت ابلاغیه درخواست حضور فیزیکی نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالکیت صنعتی نیست و تمام مراحل به صورت غیر حضوری انجام می شود.

هزینه دریافت گواهی ثبت برند نیز با توجه به تعداد کالا، لیست طبقات برند، حقیقی و حقوقی بودن درخواست کننده گواهی ثبت برند و … تعیین شده و متفاوت خواهد بود.

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری یا برند، برای تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات تجاری بسیار مهم است. در واقع با ورود به دنیای تجارت کسب و کار شما با علامت تجاری ثبت شده به دیگران معرفی خواهد شد. یک علامت تجاری مناسب می تواند سکوی پرتاب شما به سمت موفقیت باشد.

همه کسب و کارهای موفق دنیا دارای برند و نشان تجاری هستند به خصوص در بخش تولید که ثبت علامت تجاری سبب تمایز محصولات یک برند از محصولات رقبا خواهد شد. بنابراین اگر صاحب کسب و کار هستید و چشم انداز جهانی برای کسب و کار خودتان در نظر گرفته اید، ثبت علامت تجاری اولین گام مهم برای ورود به دنیای تجارت جهانی است.

ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری می تواند یک دامنه محافظتی برای صاحب برند ایجاد کند به طوریکه از محصولات، خدمات، اعتبار و شهرت یک برند در مقابل سایر رقبا، محافظت کرده و برای صاحب برند، حق مطالبه قانونی ایجاد می کند.

اگر شخص یا شرکتی از یک برند ثبت شده سو استفاده کرده و به اعتبار آن صدمه وارد کند، صاحب برند می تواند به صورت قانونی برای مطالبه حق خود اقدام کند. یکی از مزایای ثبت برند کمک به مشتریان برای ایجاد تمایز بین محصولات تولیدکنندگان مختلف است تا با خیال راحت تری بتوانند محصولات برند مورد نظر خود را خریداری کنند. دامنه محافظت از علامت تجاری باعث می شود تا در صورت مشاهده محصولات مشابه با برند اصلی برای جلوگیری از فروش محصولات مشابه به صورت قانونی اقدام کرد.

گمراه کردن خریداران محصولات یک برند ثبت شده مصداق جرم است و حق قانونی صاحب برند است تا برای جلوگیری از ادامه این کار به صورت قانونی اقدام کند. قوانین مختلفی برای حمایت از برندهای ثبت شده در نظر گرفته شده است. 

برای کسب آگاهی بیشتر درباره دامنه محافظت از علامت تجاری و حفاظت های قانونی ثبت علائم تجاری می توانید به سایت های معتبر ثبت شرکت و ثبت برند تجاری مراجعه بفرمایید.

علائم تجاری ممنوعه

از هر برندی که قبلا به ثبت نرسیده باشد می توان برای ثبت آن برند اقدام کرد. البته مواردی برای ثبت برند مطابق با قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، ممنوع اعلام شده است که در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

برندهایی که ویژگی های زیر را داشته باشند، قابل ثبت نخواهند بود:

  • اگر برند انتخابی نتواند تمایزی بین کالا یا خدمات یک کسب و کار با سایر کسب و کارها ایجاد کند.
  • برند انتخابی مخالف با اخلاق حسنه، نظم عمومی و یا موازین شرعی باشد.
  • تقلید از نشان، نام، پرچم و سایر نمادهای مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران، ارگان های دولتی، سازمان های بین المللی و …
  • عین نام یا مشابه با نام برندی که قبلا ثبت شده است و یا ترجمه نام یک برند خارجی باشد.
  • از اسامی عام و کلمات توصیف کننده که عمومیت دارند انتخاب شده باشد.
  • برند انتخابی مصرف کننده را نسبت به مبدا جغرافیایی محصول گمراه کند.
  • اسامی  منتسب به معصومین استفاده شده باشد.
  • اسامی کشورها و یا شهرها به تنهایی انتخاب شده باشد مانند ایران، تهران، ارومیه و …
  • از علائم نظامی، پرچم کشورها، نام های مخفف سازمان ها و ارگان های داخلی و خارجی، موسسه های بین المللی و … استفاده شده باشد.

تفاوت علامت تجاری و علامت جغرافیایی

هر کشور و یا منطقه خاصی از یک کشور به تولید کالا یا ارائه خدمات خاصی معروف است به طوری که ذکر نام آن منطقه جغرافیایی می تواند تضمین کننده کیفیت آن محصول یا خدمات باشد. در این موارد برای ترغیب مشتری و تضمین کیفیت کالا، می توان از ثبت علامت جغرافیایی در محصولات استفاده کرد. یکی از نمونه های معروف علامت جغرافیایی، ساعت سوئیس است که نشان دهنده مبدا سازنده این برند مشهور است.

برای ایران نیز می توان علامت جغرافیایی فرش را نام برد که شهرت جهانی دارد. برای برندهای داخلی نیز می توان از علامت جغرافیایی استفاده کرد به طور مثال شهرهایی مانند اصفهان، قم، تبریز، کاشان و… از دیرباز به شهرهای فرش ایران معروف بوده اند. اگر فرش های بافته شده، محصول یکی از شهرهای نام برده باشند می توانند از علامت جغرافیایی برای تبلیغ بیشتر کیفیت کالای خود استفاده کنند.

استفاده از نشان جغرافیایی مانند شمشیر دولبه است و می تواند برای محصولات یک منطقه مفید یا مضر باشد، اگر نظارت خوبی از سوی مقررات مالکیت معنوی برای ثبت نشان جغرافیایی در نظر گرفته شده باشد و نظارت قانونی کافی برای اعطای این نشان به کالاهای باکیفیت انجام شود ثبت علامت جغرافیایی به نفع شرکت ها و تولیدکنندگان خواهد بود. ولی اگر نظارت خوبی برای ثبت علامت جغرافیایی وجود نداشته باشد به مرور کالای بی کیفیت با علامت جغرافیایی یک منطقه وارد بازار شده و اعتبار محصولات آن منطقه جغرافیایی کاهش پیدا میکند.

تفاوت علامت تجاری و علامت جغرافیا‌یی در چیست؟

نشان جغرافیایی و علامت تجاری، دو ماهیت کاملا متفاوت هستند که در کنار یکدیگر برای رونق کسب و کار و برندسازی یک محصول، مورد استفاده قرار میگیرند.

از مهم ترین تفاوت های علامت تجاری و نشانه جغرافیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از علامت تجاری و ثبت علامت تجاری برای کسب و کارها ضروری است ولی استفاده از علامت جغرافیایی می تواند اختیاری باشد.
  • ثبت برند و علامت تجاری برای ایجاد تمایز بین محصولات یک برند با محصولات سایر برندها است ولی هدف از ثبت علامت جغرافیایی ایجاد تمایز بین محصولات یک برند با سایر محصولات نیست بلکه تنها به مبدا تولید یک محصول اشاره می کند.
  • علامت تجاری برای هر کسب و کار باید منحصر به فرد باشد ولی علامت جغرافیایی می تواند بین محصولات متعددی از یک منطقه مشترک باشد.
  • استفاده از علامت جغرافیایی برای همه محصولات امکان پذیر نیست برای استفاده از علامت جغرافیایی باید مبدا جغرافیایی محصول توسط اداره مالکیت معنوی تایید شود.

برای دریافت علامت جغرافیایی می توانید با ارسال مدارک مورد نیاز به سامانه اداره مالکیت معنوی نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

تفاوت هزینه های ثبت برند و ثبت علامت تجاری

ثبت لوگو، ثبت برند و ثبت علامت تجاری از عوامل تاثیرگذار در موفقیت یک کسب و کار است. این موضوع برای کسب و کارهای بزرگ و بین المللی نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. همانطور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم ثبت لوگو و علامت تجاری جزئی از ثبت برند محسوب می شود. در گفتگوهای عامیانه ممکن است برند همان لوگو شرکت در نظر گرفته شود که خاصیت بصری دارد و در ذهن مخاطب باقی می ماند؛ اما در حوزه تجارت، برند، بخش وسیع تری از ثبت لوگو را شامل خواهد شد.

برای ثبت لوگو، ثبت برند، ثبت علامت تجاری، ثبت علامت جغرافیایی و … باید از طریق اداره مالکیت معنوی اقدام کنید. در برخی از مراحل می توانید از طریق سامانه اداره مالکیت، اقدام به ثبت درخواست کرده و در صورت تایید به صورت حضوری به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کنید.

ثبت علامت تجاری یا برند تجاری مراحلی دارد و هزینه های ثبت نیز با توجه به این مراحل و متفاوت بودن ماهیت صاحب برند تعیین می شود. معمولا برای ثبت برند و علامت تجاری حقوقی مراحل بیشتری طی شده و هزینه بیشتری نیز دریافت می شود. برای ثبت برند و علامت تجاری حقیقی نیز نسبت به مورد قبلی هزینه کمتری دریافت خواهد شد.

در سال 1402 هزینه ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقوقی 2،800،000 تومان و برای ثبت علامت تجاری برای اشخاص حقیقی 3،200،000 تومان در نظر گرفته شده است. البته می توان گفت این مبلغ به عنوان حداقل هزینه برای ثبت برند بوده و ممکن است هزینه های بیشتری برای ثبت علامت تجاری پرداخت شود به عنوان مثال، هزینه ثبت نام در سامانه، هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی و  هزینه افزایش طبقات برند، حق الوکاله و … از مواردی است که ممکن است باعث افزایش هزینه ها شود.

برای مدیریت بهتر هزینه ها بهتر است قبل از ثبت برند و لوگو بررسی کنید که آیا این برند علامت تجاری و لوگو قابل ثبت است یا خیر؟ در صورتی که بدون بررسی این مورد اقدام به ثبت درخواست در سامانه اداره مالکیت معنوی کنید ممکن است هزینه و زمان زیادی را صرف این کار کرده و در انتها نیز به نتیجه مطلوب خود نرسید. ثبت برند و ثبت علامت تجاری، یکی از موارد مهمی است که قبل از ثبت درخواست باید تمام جوانب آن را به دقت بررسی کرد.

مزایای ثبت برند و علامت تجاری

شاید هنوز مهم سوالاتی مانند مزایای ثبت برند چیست و چرا باید برند خود را ثبت کنیم؟ و یا کارکرد ثبت علامت تجاری چیست ؟ در ذهن شما باشد برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا بهتر است رقبای موفق شما در کسب و کار را مورد بررسی قرار دهیم. با بررسی و آنالیز رقبای تجاری، متوجه خواهید شد که تمام رقیبان اصلی شما دارای برند، علامت تجاری و لوگو معتبر هستند و زمان زیادی را برای برندسازی شرکت و محصولات خود در نظر گرفته اند.

یک شرکت، سازمان، کسب و کار و … از طریق برند و علامت تجاری انتخاب شده به مشتریان معرفی خواهد شد. برای رقابت در زمینه کسب و کار و تجارت داشتن یک برند ضروری است. ثبت برند، ثبت لوگو و علامت تجاری جنبه حقوقی برای شرکت شما ایجاد کرده و حق معنوی برند را منحصرا در اختیار کسب و کار شما قرار خواهد داد.

بنابراین اگر می خواهید با سایر شرکت ها وارد عرصه رقابت شوید، باید تمام مواردی را که رقبای شما در نظر گرفته اند رعایت کرده و حتی بهتر از آنان نیز عمل کنید. موفقیت در تجارت، نصیب بهترین ها خواهد شد و بهترین شدن تصادفی نیست. بلکه اصول و قواعد خاصی دارد که باید از آن تبعیت کرد. به طور مثال، ثبت برند و نام تجاری از مواردی است که نیاز به مشاوره تخصصی دارد تا تمام مراحل ثبت برند و علامت تجاری به درستی پیش رود. اگر روال ثبت برند به درستی انجام نشود ممکن است رقبای شما از این فرصت به نفع خود و به ضرر شما استفاده کنند.

برندسازی باعث شناخته شدن شرکت و محصولات شما در بین مخاطبان مختلف خواهد شد و تعداد مشتریان محصولات شما را افزایش خواهد داد. در برندسازی کیفیت محصول و تبلیغات بسیار مهم است، اگر محصولات شما کیفیت بالایی داشته باشند و یا خدمات کسب و کار شما منحصر به فرد باشد به سرعت مسیر برندسازی را طی خواهید کرد و به سوددهی در کسب و کار خواهید رسید.

خصوصیات یک برند خوب

به طور کلی می توان گفت یک برند خوب برای کسب و کار شما برندی است که تمام ابعاد، زوایا، اهداف و ویژگی های کسب و کار شما را به مخاطبان، معرفی کرده و باعث جذب مخاطبان به محصولات و یا خدمت کسب و کار شما شود. یک برند خوب می تواند به راحتی محصولات و خدمات شما را از رقیبان متمایز کند. برندسازی یک پروسه زمانبر و طولانی است که به برنامه ریزی و صرف هزینه و وقت کافی نیاز دارد. داشتن آینده نگری در برندسازی بسیار مهم است. یک برند خوب برندی است که با گذشت زمان هنوز هم مورد پسند مشتریان باشد و باعث سوددهی کسب و کار شما شود.

از مهم ترین مزایای ثبت برند یا علامت تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از برند و علامت تجاری ثبت شده، فقط در اختیار شخصی است که برند را به ثبت رسانده است.
  • ثبت برند سبب ایجاد تمایز محصولات شما با سایر محصولات موجود خواهد شد و مشتریان به راحتی می توانند کالاهای برند شما را تشخیص دهند.
  • ثبت برند و علامت تجاری باعث ایجاد شهرت و معروفیت کسب و کار خواهد شد.
  • بازاریابی و تبلیغات محصولات شما با ثبت برند، به راحتی انجام خواهد شد.
  • ثبت برند و برند سازی باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان یک محصول و ارائه دهندگان یک خدمت خواهد شد.
  • برای دریافت وام و تسهیلات می توانید از برندسازی استفاده کنید. ثبت برند این اطمینان را به سرمایه گذاران، بانک ها و سازمان ها خواهد داد که کسب و کار شما قابل اعتماد بوده و برای سرمایه گذاری مناسب است.
  • ثبت علامت تجاری باعث افزایش مشتریان، افزایش سرمایه گذاری و افزایش دارایی های شرکت خواهد شد.
  • برای جلوگیری از سودجویی افراد در تولید محصولات مشابه با محصولات شرکت شما، برند ثبت شده برای اقدام قانونی ضروری است.
  • و …

ثبت برند و علامت تجاری با توجه به فواید بسیاری که برای یک کسب و کار دارد ضروری است و بعد از دریافت یک مشاوره تخصصی می توان با خیال آسوده تر برای ثبت برند در ارومیه و سایر شهرهای کشور اقدام کرد.

طبقات ثبت برند

طبقات یک برند مشخص کننده کالا و خدماتی است که با نام آن برند خاص می تواند تولید یا ارائه شود.

همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم، آگاهی از اسامی برندها و علامت های تجاری که قبلا ثبت شده اند برای ثبت برند جدید ضروری است. علاوه بر این موضوع آگاهی از طبقه بندی برندهای تجاری نیز مهم است، طبقه بندی ثبت برند برای دسته بندی کالاها و خدماتی است که تحت عنوان یک برند و یا نام تجاری به مشتریان ارائه می شود.

در زمان تکمیل اظهارنامه برای ثبت برند باید لیست طبقات کالاها و خدماتی که تحت عنوان یک برند، ارائه خواهد شد نیز به صورت کامل ذکر شود. افزایش یا کاهش در طبقات یک برند امکان پذیر است و هرگونه تغییر در طبقات ثبت برند، باید به تایید اداره مالکیت معنوی کشور برسد. برای کاهش طبقات برند نیازی به پرداخت هزینه نیست و کافی است طبق ابلاغیه اداره مالکیت نسبت به ثبت آگهی در روزنامه رسمی برای اعلام تغییرات در طبقات برند اقدام کنید.

برای افزایش طبقات یک برند باید بعد از دریافت تاییدیه توسط اداره مالکیت معنوی نسبت به ثبت تغییرات در آگهی روزنامه رسمی اقدام کرده و هزینه افزایش طبقات را نیز به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید.

به طور کلی می توان گفت طبقه بندی کالا و خدمات یک برند، در چهار دسته اصلی زیر قرار خواهد گرفت:

  • طبقه بندی مربوط به محصولات غذایی
  • طبقه بندی مربوط به لوازم خانگی
  • طبقه بندی مربوط به محصولات آرایشی و بهداشتی
  • طبقات خدماتی و سایر

برای آشنایی بیشتر با لیست کالاها و خدمات طبقات ثبت علامت تجاری و جزئیات هر طبقه به سامانه اینترنتی ثبتینه مراجعه بفرمایید.

طبقه بندی برندهای تجاری در ایران

طبقه بندی برندهای تجاری در ایران مطابق با سایر کشورهای جهان بوده و تمام دستورالعمل های ثبت برند در کشور متناسب با دستورالعمل های جهانی انجام می شود، بنابراین برای ثبت برندهای بین المللی در کشور مشکلی وجود ندارد. در زمان ثبت برند طبقات کالا و خدمات نیز باید مشخص شود. برای ثبت طبقات مختلف تحت عنوان یک برند، ثبت یک اظهارنامه کفایت می کند. اظهارنامه توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته و ظرف مدت 30 روز از ارسال اظهارنامه، نتیجه بررسی به درخواست دهنده ارسال خواهد شد.

لیست طبقات برندهای تجاری در ایران

طبقه۱-  مواد شیمیائی قابل استفاده در صنایع مختلف، مانند نگهداری مواد غذائی، کشاورزی، باغبانی و جنگلبانی، رزین های مصنوعی و پلاستیک های پردازش نشده، کودهای گیاهی، مواد آبکاری و لحیم کاری، مواد دباغی، چسب های مورد استفاده در صنایع.

طبقه۲-  رنگ، روغن جلا، لاک، رزین و صمغ های طبیعی خام، فلزات پودر مانند یا ورق برای نقاش ها، دکوراتورها ، چاپگرها و هنرمندان محافظت کننده ها در مقابل زنگ زدگی و پوسیدگی چوب، رنگ کننده ها و مواد شیمیایی تثبیت کننده رنگ.

طبقه۳-  ترکیبات استفاده شده در سفید کننده ها و سایر شوینده های لباس، ترکیبات مخصوص تمیز کاری، براق کاری، رنگ زدایی، لکه گیری و صیقل دادن و سائیدن، صابون ها، عطریات، روغن های با اسانس، مواد آرایشی، لوسیون های مخصوص مو، دهان شویه ها و خمیر دندان ها.

طبقه۴-  انواع روغن‌ و گریس صنعتی، انواع روان کننده، مرطوب کننده و انواع سوخت مانند شمع، فتیله و…

طبقه۵-  مواد و لوازم دارویی و بهداشتی، غذای کودک، لوازم دندانپزشکی مانند موم دندانسازی و مواد پر کردن دندان، ضدعفونی‌کننده ها و…

طبقه۶-  اجناس ساخته‌شده از فلزات عادی مانند لوازم ساختمانی فلزی، خطوط راه آهن، کابل و سیم، لوله های فلزی و…

طبقه۷-  ماشین آلات، انواع موتور و نرم افزار ماشین آلات صنعتی، ابزار کشاورزی، ماشین های جوجه کشی، حلقه‌های اتصال قطعات و…

طبقه۸-  انواع ابزار و لوازم دستی مانند کارد و چنگال، تیغ و…

طبقه۹-  تجهیزات رایانه پردازی، تجهیزات علمی، عکاسی؛ اندازه گیری، لوازم ضبط صوت و تکثیر صدا و صوت، حافظه ها، دیسک ها، دوربین، صدابردار، لوازم هنری، سینمایی و…

طبقه۱۰-  دستگاه و لوازم جراحی، پزشکی، دندان سازی و دامپزشکی، اندام مصنوعی، اقلام ارتوپدی، مواد مخصوص بخیه زنی.

طبقه۱۱-  لوازم مخصوص روشنایی، گرمایشی، تهویه، خشک کن، تأمین کننده  و ذخیره کننده آب برای مصارف بهداشتی.

طبقه۱۲-  خودرو، حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی.

طبقه۱۳-  سلاح های گرم، مهمات، مواد منفجره و لوازم آتش بازی.

طبقه۱۴-  فلزات گرانبها و آلیاژ و روکش فلزات گرانبها که در طبقات دیگر گفته نشده ، جواهرات، سنگ های قیمتی، لوازم ساعت سازی.

طبقه۱۵-  آلات موسیقی.

طبقه۱۶-  کاغذ، مقوا و کالاهای ساخته شده از آنها که در طبقه های دیگر ذکر نشده اند،

طبقه۱۷-  مواد پلاستیکی، لاستیکی و سیلیکونی، صمغ، کائوچو، صمغ، پنبه نسوز، مواد بسته بندی، درپوش گذاری، انسداد و عایق بندی.

طبقه۱۸-  کالاهای ساخته شده از چرم طبیعی و مصنوعی که در طبقات دیگر گفته نشده، چمدان و کیف مسافرتی، لوازم ساخته شده با پوست حیوانات.

طبقه۱۹-  مصالح و لوله های غیر فلزی ساختمانی، قیر، آسفالت، بناهای یادبود ساخته شده با مصالح غیر فلزی.

طبقه۲۰-  مبلمان، استند، آینه، قاب عکس، کالاهای چوبی که  در طبقات دیگر گفته نشده، عاج ، شاخ، صدف، مروارید، کهربا و…

طبقه۲۱- انواع لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه، انواع شانه و برس، لوازم نظافت، ظروف و اشیا ساخته شده از سفال، چینی و شیشه که در طبقات دیگر ذکر نشده اند.

طبقه۲۲-  طناب، تور، چادر، ریسمان، سایبان، برزنت ها، ساک، گونی‌،کیسه‌، مواد فیبری خام برای نساجی و…

طبقه۲۳-  انواع نخ و رشته و بافت های مورد نیاز برای مصرف نساجی.

طبقه۲۴-  رومیزی، روتختی و سایر مصنوعات نساجی و پارچه ای.

طبقه۲۵-  لباس و پوشاک، پاپوش، پوشش سر.

طبقه۲۶-  انواع پارچه گلدوزی، گل مصنوعی، روبان دوزی، دکمه، انواع سوزن، قلاب، قیطان، توری و…

طبقه۲۷-  انواع فرش، قالی، قالیچه، حصیر، کف پوش، زیرانداز.

طبقه۲۸-  انواع بازی و اسباب بازی، وسایل تزئینی، وسایل ورزشی

طبقه۲۹-  شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، محصولات لبنی، عصاره گوشت و چربی های خوراکی، میوه و سبزیجات پخته، منجمد و كنسرو شده، ژله، مربا و کمپوت

طبقه۳۰-  چای، عسل، شکر، برنج، قهوه و بدل قهوه، نان و غلات و فرآورده های تهیه شده از غلات، انواع شیرینی، مایه خمیر، ادویه، سرکه و ادویه، انواع سس، ملاس، یخ، نمک، بستنی و…

طبقه۳۱-  غلات، محصولات کشاورزی، جنگلی و باغداری که در طبقات دیگر گفته نشده باشد. میوه، سبزی، گیاهان طبیعی، گل، غذای حیوانات، جوانه جو و حیوانات زنده.

طبقه۳۲-  آب معدنی، آب میوه، انواع نوشابه های گازدار و نوشیدنی های غیر الکلی مانند انرژی زا، دلستر، شربت و …

طبقه۳۳-  محصولات این طبقه جهانی بوده و غیر قابل ثبت در ایران است.

طبقه۳۴-  انواع دخانیات، سیگار، کبریت، توتون و…

ب) خدمات:

طبقه۳۵-  مدیریت بازرگانی، عملیات دفتری و اداری و تجاری، تبلیغات، مدیریت کسب و کار.

طبقه۳۶-  بیمه، امور مرتبط با معاملات، املاک و مستغلات، امور پولی و مالی.

طبقه۳۷-  ساختمان سازی، نصب، بازسازی، تعمیرات، دکوراسیون داخلی.

طبقه۳۸-  مشتمل بر مخابرات از راه دور.

طبقه۳۹-  حمل و نقل، بسته بندی و انبار کالاها، ترتیب دهی به مسافرت ها.

طبقه۴۰-  عمل آوری مواد با عمل آورنده یا اعمال پوشش

طبقه ۴۱-  آموزش و پرورش، ارائه خدمات آموزشی و کارآموزی، تفریح و سرگرمی، فعالیت های ورزشی و فعالیت های فرهنگی.

طبقه۴۲-  خدمات علمی، خدمات فناوری، پژوهشی و طراحی، خدمات مربوط به آنالیز صنعتی و پژوهشی، طراحی و توسعه نرم افزار و سخت افزار رایانه.

طبقه۴۳-  خدمات مربوط به توزیع مواد غذایی، نوشیدنی، مسکن و محل اقامت موقت.

طبقه۴۴-  خدمات پزشکی،دامپزشکی، مراقبت بهداشتی، زیبائی انسان ها و حیوانات، خدمات کشاورزی، خدمات باغبانی و جنگلداری.

طبقه۴۵-  خدمات حقوقی، امنیتی، خدمات شخصی و اجتماعی ارائه شده برای رفع احتیاجات اشخاص.

سوالات متداول

ثبت علامت جغرافیایی چه مراحلی دارد؟

مراحل درخواست ثبت نشان جغرافیایی به صورت زیر است:
ثبت نام در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور و ثبت اظهارنامه
پر کردن فرم اظهارنامه با وارد کردن اطلاعات مربوط به نشان جغرافیایی مورد نظر
پر کردن فرم مربوط به اطلاعات محصول
انتخاب محل جغرافیایی مورد نظر
ثبت لیست و اطلاعات کالاهای مورد نظر برای دریافت نشان جغرافیایی
پر کردن فرم مربوط به اطلاعات شخص درخواست کننده نشان جغرافیایی
بارگذاری کپی برابر اصل مدارک هویتی درخواست کننده در سامانه
پرداخت هزینه رسیدگی به اظهارنامه و دریافت کد رهگیری
دریافت ابلاغیه تایید یا رد نشان جغرافیایی از اداره مالکیت معنوی

مراحل دریافت مشاوره حقوقی برای ثبت برند چیست؟

ثبت برند از موارد مهمی است که در ابتدای شروع یک کسب و کار باید به آن فکر کرد. انتخاب برند و علامت تجاری مناسب، بررسی مسائلی حقوقی مربوط به ثبت آن، نحوه ثبت علامت جغرافیایی و … همه از موارد مهمی است که باید توسط یک تیم تخصصی حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد.
یکی از بهترین راه های دریافت مشاوره حقوقی برای ثبت برند، مراجعه به وبسایت های ارائه دهنده خدمات ثبت برند است. به وبسایت های مختلف ثبت شرکت، ثبت برند و … مراجعه کرده و سابقه کاری و میزان موفقیت هر موسسه را مورد بررسی قرار دهید. با این کار می توانید بهترین گزینه را برای انتخاب یک مشاور متخصص در زمینه مسائل حقوقی انتخاب کنید.  یکی از بهترین وبسایت های حقوقی در زمینه ثبت برند، سامانه ثبتینه است. شما می توانید به صورت حضوری، اینترنتی و یا تلفنی، نسبت به دریافت مشاوره تخصصی، اقدام کنید.

شرایط و مدارک لازم برای ثبت برند بین المللی مادرید چیست؟

ثبت برند بین المللی یا مادرید، باعث می شود تا برند شما در سایر کشورها نیز به رسمیت شناخته شده و سو استفاده از آن غیر ممکن باشد. برای دریافت برند مادرید باید از طریق اداره مالکیت معنوی کشور، نسبت به ارائه اظهارنامه، اقدام کرده و در صورت تایید، ابلاغیه دریافت برند مادرید، از طریق اداره مالکیت معنوی به WIPO ( سازمان جهانی مالکیت معنوی) ارسال خواهد شد.
با دریافت برند بین المللی می توانید در زمینه صادرات، واردات، شرکت در مناقصه های جهانی و … فعالیت قانونی و رسمی داشته باشید.
برای ثبت برند مادرید باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:
مدارک شناسایی آخرین مدیرعامل شامل کپی برابر اصل کارت ملی، شناسنامه
کپی مدارک ثبتی شرکت، کپی روزنامه  تاسیس شرکت و روزنامه مربوط به آگهی آخرین تغییرات شرکت
اظهارنامه یا اصل گواهی برند ثبت شده
کپی برابر اصل کارت بازرگانی
ارائه اظهارنامه درخواست ثبت برند بین المللی به همراه نام کشورهای انتخابی
ارائه معرفی نامه امضا شده و مهر شده توسط مدیران شرکت، به طوریکه معرفی نامه دارای سربرگ مخصوص شرکت باشد.
فرم تکمیل شده  مخصوص زبان لاتین به همراه لیست کشورهای مورد نظر
ارائه رسید پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت برند بین المللی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *