Skip to content

پلمپ دفاتر قانونی

Home پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر قانونی

تمامی افراد از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از این که شرکت خود را به ثبت می رسانند برای این که بتوانند تمام هزینه ها و همچنین درآمدهای دقیق سالیانه خود را به دقت و به خوبی برآورد نمایند، نیاز به پلمپ دفاتر قانونی دارند.

این دفاتر به صورت روزنامه و کل انجام می شوند و می توانند تمام محاسبات مالی را تخمین بزنند تا مؤسسین شرکت ها بتوانند موارد مالی مؤسسه خود را به طور دقیق تحت بررسی سالیانه و یا ماهیانه قرار دهند. 

پلمپ دفاتر قانونی به چه معناست؟

برای این که پاسخ صحیحی را در راستای ارائه اطلاعات به شما عزیزان عرضه نماییم باید بگوییم که پلمپ دفاتر به معنای مهر کردن و شماره گذاری دفاتر است. 

در حقیقت بعد از این که درخواست پلمپ دفاتر و صفحه های شماره گذاری شده و مهر اداره مربوط را برای ثبت شرکت، ثبت کنید و حتما توجه داشته باشید که این کار باید توسط افراد حقوقی انجام شود زیرا شماره دقیق ثبت دفتر و یا شرکت در آن درخواست به دقت درج می گردد. 

دفتر پلمپ به دفاتر مالیاتی و یا تجاری هم معروف است و این عملکردی است که باید به طور سالیانه توسط شرکت ها و موسسه های مختلف و تجار صورت گیرد. شما می توانید درخواست پلمپ دفاتر قانونی مربوط به شرکت خود را به صورت آنلاین در سایت اداره مربوطه به ثبت برسانید و بعد از این که مراحل مختلف را طی نمودید، آن را از طریق آدرس پستی دقیقی که در سامانه درج گردیده، دریافت نمایید. 

در نظر داشته باشید که این دفاتر در جهت انجام حساب و کتاب های مالیاتی به کار گرفته می شوند و برای هر شرکت لازم و ضروری هستند. در صورتی که شما هم مؤسس یک شرکت خاص هستید باید حتماً پلمپ دفاتر سالیانه را به طور دقیق انجام دهید تا مشمول جریمه های سنگین نگردید. 

توجه داشته باشید که پلمپ دفاتر را باید با توجه به اصول ویژه ای تنظیم نمایید و در انجام این کار باید تمام حساب ها را همراه با تاریخ دقیق مربوط به آنها ثبت نمایید. در ثبت این اطلاعات هیچ نوع خط خوردگی نباید وجود داشته باشد و پلمپ دفاتر قانونی باید به طور کاملاً منظم و خوش خط انجام گردد. 

پلمپ دفاتر یک بخش مهم از عملکردهای مالی به شمار می رود که مربوط به شرکت ها است و شما موظف به پرداخت مالیات های مشخص شده خود با توجه به این دفاتر هستید. در این صورت می توانید تمام نقل و انتقال های مالی خود را هم بر حسب این دفاتر مشخص کنید و حتما باید پلمپ دفاتر را کاملا به صورت قانونی انجام دهید. 

بر حسب مواردی که ذکر کردیم می توانید دریابید که پلمپ دفاتر به شما کمک می کند که بتوانید در حیطه کاری خود موفقیت آمیزتر عمل نمایید و البته به حساب و کتاب های مالی خود هم به خوبی واقف گردید تا برای بدهکاری ها و بستانکاری های مالی شرکت خود همیشه بتوانید تدابیر بسیار عالی را بیندیشید. 

تفاوت دفاتر قانونی و دفاتر تجاری

پلمپ دفاتر قانونی

دفاتر قانونی و تجاری با هم تفاوت های جزئی دارند که اگر این تفاوت ها را مورد بررسی قرار دهید می توانید از این دفاتر استفاده های بهتری در راستای پیشبرد اهداف خود داشته باشید. 

به همین روی تحقیق در این زمینه و دریافت اطلاعات در این باره شما را یاری می رساند که بتوانید بهترین روند را در پلمپ دفاتر قانونی در پیش گیرید. طبیعی است زمانی که اطلاعات خود را نسبت به این تفاوت ها افزایش دهید می توانید امور مربوط به مالیات در شرکت های خود را به طور اصولی انجام دهید. 

پلمپ دفاتر به دو بخش دفاتر قانونی و دفاتر تجاری دسته بندی می شود که فعالیت های مالی شما توسط تمامی این دفاتر مشخص می شوند و تمام موسسات می توانند به این ترتیب کارکردهای مالی خود را به دقت معین کنند. تمام این دفاتر در اداره ثبت و مالیات به صورت قانونی به ثبت می رسند. 

کارشناس ها می توانند این امور را برای شما شرح دهند تا بتوانید نسبت به این دو بخش دفاتر که خیلی مهم است به آگاهی های ویژه ای دست یابید و در نهایت اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ثبتینه در ارتباط باشید و از آنها برای دریافت این خدمات مشاوره بگیرید. 

انواع دفاتر قانونی رسمی

انواع دفاتر رسمی

کسانی که با انواع دفاتر قانونی رسمی آشنایی داشته باشند از این نکته با اهمیت اطلاع دارند که دفاتر قانونی رسمی به چند بخش تقسیم می گردند که این دسته بندی ها به عبارت زیر هستند و ما در این صفحه به بررسی تمام این موارد که حائز اهمیت فراوانی هستند، می پردازیم: 

– دفاتر رسمی روزنامه

– دفاتر رسمی کل 

– دفتر رسمی دارای 

– دفتر رسمی کپیه 

در مورد دفتر رسمی روزنامه باید بگوییم که اهمیت بسیار زیادی در بین تمام دفاتر موجود دارد و برای پلمپ مورد استفاده قرار می گیرد. موارد مربوط به بستانکاری و بدهکاری، معامله ها، اسناد و مدارک مربوط به معاملات، ظهر نویسی به واسطه این دفتر قانونی ثبت می شوند. تمام برداشت های مالی شخصی و همچنین عملکردهای وارداتی و صادراتی مربوط به شرکت ها و دفاتر تجاری هم در این دفتر ثبت می گردند. 

باید توجه داشته باشید که دفتر روزنامه در روند پلمپ دفاتر قانونی به دو بخش تقسیم بندی می شود که این دسته بندی ها عبارت از دفتر روزنامه عمومی و اختصاصی است. دفتر روزنامه عمومی موضوعی است که معامله های مالی و اطلاعات دقیق شرکت ها را به طور دقیق نمایان می سازد و دفتر روزنامه اختصاصی شامل معامله های مختلف و عملکردهای تجاری به طور کاملاً مجزا است و این موارد را نشان می دهد. 

دفتر رسمی کل یک نوع دفتر است که تمام عملیات مالی موجود در دفتر روزنامه و اظهارنامه پلمپ دفاتر را با صحت هر چه بیشتر نشان می دهد و با توجه به نحوه نگارش خاصی که می توانید در این دفتر مشاهده نمایید، صورت های مختلف مالی و همین طور مانده حساب شرکت را به طور خاص مشخص می کنید تا پلمپ دفاتر قانونی با توجه به این امر اساسی به ثبت برسند. 

در این دفتر حساب یک صفحه وجود دارد که نظم در معامله ها و دفتر روزنامه را به طور صحیح قابل مشاهده می سازد و توسط حسابدارهای متخصص و مجرب تنظیم می گردد. 

مورد بعدی همان دفتر رسمی دارایی است که شامل یک لیست بسیار جامع و کامل از تمام دارایی های یک شرکت اعم از همه بدهکاری ها و در عین حال بستانکاری ها و مطالبه های یک ساله شرکت است و در نظر داشته باشید که این اطلاعات دقیق هستند و به صورت کامل در این دفتر درج می گردند و سپس توسط شخص مسئول و مربوطه امضا و تایید می شوند. توجه نمایید که ثبت این دفتر دارایی تا تاریخ ۱۵ فروردین سال بعد باید صورت گیرد. 

دفتر رسمی کپیه که صورت حساب ها و مرسوله ها و به طور کلی تمام اطلاعات دقیق توسط تاجران در این دفتر ثبت می شود. این موارد ذکر شده دارای تاریخ کاملاً مشخص و دقیق هستند و توسط حسابدارهای شرکت های مختلف به طور مرتب و با تاریخ دقیق درج می گردند.

دفاتر قانونی غیر رسمی

باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید که یکی از دفترهای قانونی غیر رسمی دفتر معین نام دارد که از آن برای مجزا کردن حساب های دفتر کل در مؤسسه استفاده می شود و این دفتر دارای نمونه های مختلفی است که عبارت از موارد زیر هستند: 

  • دفتر معین مخصوص بدهکاران 
  • دفتر معین مخصوص بستانکاران 
  • دفتر معین برای اموال 

توجه داشته باشید زمانی که نمی توانید اطلاعات مشخص مربوط به حساب ها را از طریق دفتر کل به دست آورید بهترین کار این است که از دفتر معین برای انجام این کار استفاده نمایید. از این دفترها که برای ذخیره اطلاعات به کار گرفته می شوند، در جهت تشخیص جزئیات مالی نیز استفاده می شود. 

تمام ورودی ها اعم از سرمایه گذاری های شرکت و سپرده گذاری ها در این دفتر ثبت می گردند و به این طریق است که پلمپ دفاتر قانونی به طریق کاملاً رسمی شکل می گیرد و به طور اصولی این دفتر برای نظم دادن به حساب ها به کار می رود. 

یک بخش از این دفتر مربوط به بدهی ها و بخش دیگر هم مربوط به بستانکاری و بخش سوم هم مربوط به اموال مربوط به شرکت است که به طور جزئی مورد بررسی قرار می گیرند. این دفتر شامل اصولی است که حسابدارها برای سازمان دادن به اطلاعات مالی خود به کار می برند تا صورت مالی خود را بهترین وجه تنظیم کنند. تراز آزمایشی در دفاتر معین مشخص می گردند و تمام خطاها اصلاح می گردند. 

ایجاد تراز آزمایشی، سود و زیان، گردش های نقدی و غیره در دفاتر معین صورت می گیرد. تمام موارد در ارتباط با بدهکاری و بستانکاری و به طور کلی عملیات مالی را می توانید با توجه به جزئیات هر چه بیشتر در این دفتر بیابید. توجه داشته باشید که ثبتینه یک شرکت فعال در زمینه انجام کارهای قانونی، مالیاتی و… است و می توانید برای انجام کارهای قانونی خود از این شرکت کمک بگیرید. 

مرکز ثبتینه برای بررسی حساب و کتاب های شما و اصولاً برای بررسی اموالی که دارید از دفتر معین استفاده می کند و بر این اساس است که شما می تواند هر ساله به پیشرفت های قابل توجه مالی دست پیدا کنید.

توجه کنید که تمام اموال شرکت بر حسب استفاده از همین دفاتر است که می توانند به طور سالیانه مشخص شوند و مؤسس ها هم با استفاده از این دفتر معین است که می توانند میزان بدهی ها و طلبکاری های خود را مشخص کنند. سپس به تصفیه حساب های سالیانه خود و پلمپ دفاتر قانونی به طور کامل اقدام نمایند. از این رو لازم است که دفتر معین در هر شرکتی بر اساس قسمت های مختلفی که دارد و در این زمینه صحبت کردیم مورد استفاده قرار گیرد. 

زمانی که شما دفتر معین را در شرکت خود تنظیم می نمایید می توانید در واقع تمام اطلاعات مربوط به شرکت خود را هر زمان که با کمبودهای مالی مواجه می گردید تحت بررسی قرار دهید. در این صورت است که دفتر معین به کار شما می آید و کمک می کند که بتوانید بهترین و جزئی ترین اطلاعات را نیز به دست آورید.

ضرورت پلمپ دفاتر قانونی

همانطور که می دانید هر ساله باید دفاتر به صورت قانونی پلمپ شوند و در صورتی که موسس های شرکت های مختلف به این موضوع توجه نکنند مشمول جرایم خاصی می گردند. از این رو این امر یک موضوع حیاتی و ضروری در شرکت ها به شمار می رود. در واقع پلمپ نکردن دفاتر پیگردهای قانونی زیادی را به همراه خواهد داشت و در این جا است که متوجه ضرورت پلمپ دفاتر قانونی خواهید شد. 

باید به این نکته توجه نمایید که پلمپ کردن دفتر روزنامه و کل این عملکرد کاملاً اجباری است و در صورت عدم توجه به این موضوع و عدم درخواست آن در مواقع مشخص می تواند برای شرکت مشکلات عدیده ای را به وجود آورد. اگر پلمپ به طور قانونی انجام نشود در واقع شما جزو آن دسته از افرادی محسوب می شوید که از قانون روی برگردانده اید. اگر این وظیفه مهم را انجام ندهید باید حتماً جریمه های مشخص شده ای را پرداخت کنید. 

در صورتی که هر سال پلمپ دفاتر قانونی را به صورت منظم و سر وقت انجام دهید بدون شک می توانید مشمول برخی از تشویق ها گردید. اما در غیر این صورت اظهارنامه مالیاتی به شما ارائه نمی گردد. کارت بازرگانی نیز به کسانی که دفاتر خود را پلمپ نمی کنند تعلق نمی گیرد و این موضوع هم مربوط به افراد حقیقی و حقوقی است. 

اگر دفاتر مورد نظر را پلمپ کنید، می توانید از تفاوت حساب ها پیشگیری نمایید و به همین خاطر است که ضرورت پلمپ دفاتر برای شما مسجل می گردد. با توجه به موارد مهمی که ذکر نمودیم در می یابید که با پلمپ کردن دفاتر می توانید تمام کارها و امور مالی بسیار خوبی را در شرکت خود از نظر مالی به درستی به پیش برید. 

دفاتر پلمپ چه کاربردی دارد؟

دفاتر پلمپ دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند و این موارد مهم سبب می گردند که بتوانید بهترین امور مربوط به تجارت را به خوبی به پیش برید. یکی از کاربردهای خوبی که در مورد دفاتر پلمپ می توانیم عنوان نماییم این است که برای نمایش جزئیات مالی به کار می رود و این موضوع باعث می گردد که بتوانید دقت های لازم را در انجام کارهای مالی خود به کار ببرید. 

یکی دیگر از کاربردهای پلمپ دفاتر قانونی این است که با انجام این کار می توانید به تمامی اطلاعات شرکت خود دست یابید و با توجه به این موضوع می توانید اهداف خاص و مالی خود را برآورده سازید. از دفاتر پلمپ باید برای تنظیم کردن اطلاعات شرکت خود استفاده نمایید و از این دفاتر جهت نظم دادن به این داده ها استفاده کنید. 

موارد استفاده خوبی که دفاتر پلمپ دارا هستند سبب می گردد که شما به راحتی بتوانید داده های مالی خود را با اموال مربوط به موسسه و یا شرکت خود تطبیق دهید. به همین دلیل است که توجه به این کاربردها برای شما عزیزانی که دارای شرکت هستید و باید دفاتر خود را پلمپ کنید ضروری است. به این ترتیب متوجه می شوید که چگونه و چه زمانی باید نسبت به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایید. 

در واقع موارد کاربرد مربوط به دفترهای پلمپ باید به طور دقیق مورد توجه شما قرار گیرند تا بتوانید در جای صحیح و در زمان درست به انجام این کار بپردازید و استفاده های بهینه ای از این عملکرد داشته باشید. 

چه کسانی باید برای پلمپ دفاتر اقدام کنند؟

به طور کلی تمام افرادی که دارای شرکت های مختلف هستند، مشمول پلمپ دفاتر می گردند و حتماً باید این کار را انجام دهند تا از قانون به خوبی پیروی نمایند. اشخاصی که حقیقی و حقوقی هستند، می توانند نسبت به انجام این کار به صورت رسمی و قانونی اقدام کنند. بهتر است که افراد مختلف که دارای شرکت ها و موسسه ها هستند و همین طور صاحبان اصناف و تمام اشخاصی که باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند در زمان مقرر به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند. 

تمام شرکت ها اعم از شرکت های غیر فعال و فعال باید به پلمپ دفتر بپردازند و به این وظیفه مالیاتی خود بپردازند. در این صورت است که می توانند از میزان مالیات هایی که باید پرداخت نمایند اطلاع یابند و آنها را پرداخت کنند. لازم به ذکر است که هیچ تفاوتی بین موسسه های فعال و غیر فعال در این زمینه وجود ندارد و حتی مؤسسه هایی که در حال حاضر کار نمی کنند هم مشمول این امر می گردند. 

در حالی که شما هم دارای شرکت های مختلف که چه فعال و چه غیر فعال می باشند، هستید باید هر سال دفاتر خود را به دقت پلمپ نمایید و این کار اساسی را در فرصت زمانی کوتاه انجام دهید و فعالیت های سالانه خود را به این صورت مشخص کنید. شرکت های مختلف ملزم هستند که اصول و قوانین خاصی را برای انجام کارهای خودشان در نظر گیرند که پلمپ دفاتر قانونی هم از قبیل این اصول کاملاً ویژه است که باید به طور دقیق مورد توجه تاجران و مؤسسین شرکت ها قرار گیرد. 

آن دسته از افرادی که قصد دارند میزان بدهی ها و بستانکاری های خود را هم به دقت مشخص کنند لازم است که به پلمپ دفتر اقدام نمایند. زیرا این کار به آنها اجازه می دهد که بتوانند مقدار بدهی های سالیانه و بستانکاری های خود را به طور صحیح تشخیص دهند. از طرف دیگر انجام این کار یعنی پلمپ دفاتر برای کسانی که در نظر دارند نسبت به اموال مؤسسه خود اطلاعات دقیق تری را به دست آورند، ضروری است. 

از این جهت تمام کسانی که قصد تاسیس شرکت را دارند باید توجه نمایند که پلمپ دفاتر قانونی را جزوی از وظایف سالیانه خود قرار دهند و در این صورت در بازار به اهداف بالای مالی خود دست یابند. در صورتی که شما هم در صدد هستید که امور مالی مربوط به شرکت خود را دقیق تر و جزئی تر مشخص کنید باید پلمپ دفاتر را به نحو احسن و توسط افراد خبره انجام دهید. 

بهتر است که از حسابدارهای حرفه ای برای پلمپ دفاتر خود کمک بگیرید تا بتوانید هدف های مشخصی را برای پیشبرد مالی شرکت خود در نظر بگیرید. مجموعه ثبتینه هم جزو شرکت های معتبری است که به این موضوع پلمپ دفاتر اهمیت می دهد و به این صورت است که در بازار به اعتبار و جایگاه بالایی دست یافته است و می تواند با رقیب های خود نیز به خوبی به رقابت بپردازد.

مدارک مورد نیاز در پلمپ دفاتر برای اشخاص حقیقی

در واقع اگر دارای مؤسسه مستقل هستید و قصد پلمپ دفترها را دارید قبل از این که به پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایید باید نوع حقیقی و یا حقوقی بودن شرکت را تعیین نمایید. مدارک مورد نیاز برای انواع مختلف شرکت ها با هم تفاوت دارند و برای این که به پلمپ دفاتر به طور دقیق بپردازید لازم است که مدارک مدنظر را بررسی و آماده سازی نمایید. این مدارک و اسناد لازم عبارت از موارد زیر هستند: 

  1. تکمیل کردن فرم اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی مهر شده و تایید شده که از اینترنت دریافت می شود. 
  2. کپی از کارت ملی 
  3. کپی از پروانه و یا مجوز کسب و فعالیت در بازار 
  4. وکالت نامه برای نماینده و یا وکیل شرکت 

باید این موضوع را به اطلاع شما برسانیم که اگر شرکت شما توسط کارشناس های متخصص و حرفه ای پلمپ می شود تمام اقدامات لازم باید در انجام روند پلمپ دفتر بدون هیچ هزینه ای به پیش روند. اما در غیر این صورت جریمه در جهت انجام این کار شامل حال شما می شود. از این رو توجه به این موضوع برای شما ضرورت دارد تا دقیق ترین مدارک را برای اداره ارسال نمایید و از پرداخت هزینه های اضافی نیز در این روند اجتناب ورزید. 

مدارک مورد نیاز در پلمپ دفاتر برای اشخاص حقوقی

همان طور که متوجه شدید مدارکی که برای اشخاص حقوقی و یا حقیقی لازم هستند با هم کاملاً متفاوت هستند و شما باید این موضوع را سرلوحه کارهای خود در انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر قانونی قرار دهید. مدارکی که شما برای پلمپ دفترهای مؤسسه مربوط به افراد حقوقی به آنها نیاز دارید را نام می بریم: 

  1. کپی از شناسنامه و همین طور کپی از کارت ملی مدیر عامل شرکت و کپی مهر موسسه 
  2. کامل نمودن فرم اظهارنامه اینترنتی 
  3. کپی از روزنامه تأسیس مؤسسه 
  4. کپی از تغییرات ثبتی در شرکت و اداره در روزنامه های رسمی 

باید توجه داشته باشید که تمام اسناد و مدارک مختلفی که شما برای پلمپ دفاتر قانونی به آنها احتیاج دارید باید حتماً و قطعاً قانونی باشند تا با این روند بتوانید این کار مهم را بر اساس مواد اصولی و معیاربندی شده در پیش گیرید. مدارک مورد نظر باید برای افراد حقوقی تنظیم و ثبت شده باشند و پس از طی تمامی مراحل برای ثبت به اداره پست ارائه شوند. 

بهتر است که قبل از هر چیز در ابتدای امر اطلاعات خود در مورد مدارکی که باید به پست ارائه دهید را کامل نمایید تا بتوانید اسناد مربوطه را با دقت هر چه بیشتری و بر اساس همین داده های کلی و جزئی تکمیل کنید. شما می توانید تهیه و آماده سازی مدارک مدنظر را به وکلای خود نیز بسپارید و در این صورت اطمینان داشته باشید که این نماینده ها با دقت لازم و حساسیت فراوان مدارک شما را به اداره ارائه می دهند. 

به عنوان مثال باید بگوییم که مجموعه ثبتینه هم در گروه مراکزی قرار گرفته است که مدارک دقیق و کاملی را برای ثبت به اداره تحویل داده است و اگر شما هم از خدمات شرکت ثبتینه بهره مند شوید، می توانید عملیات مالی شرکت خود را به طریق قانونی و بر حسب معیارهای دقیق انجام دهید. 

مهلت پلمپ دفاتر در سال ۱۴۰۲

درست است که مهلت پلمپ دفاتر در سال ۱۴۰۲ تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱ است اما در صورتی که این فرایند را تا وقت مشخص شده انجام ندهید می توانید آن را پس از این زمان مقرر هم به ثبت برسانید. اما نکته با اهمیت در این رابطه این است که باید برای پلمپ دفاتر قانونی خود پس از موعد مقرر حتماً جریمه ای را پرداخت نمایید. پس از پرداخت این جریمه است که می توانید به پلمپ دفاتر مورد نظر خود اقدام کنید. 

شما باید همیشه نسبت به زمان و مهلت پلمپ دفاتر خود آگاه باشید تا از پرداخت هزینه های گزاف به عنوان جریمه برای انجام این فرایند پیشگیری های لازم را بعمل آورید. در این باره باید با وکیل خود صحبت و مشورت کنید و اطلاعات خوبی را در این مورد به دست آورید. بررسی مهلت زمان پلمپ دفاتر قانونی برای افرادی که نمی خواهند مشمول جریمه گردند ضرورت دارد. 

کسانی که با توجه به مهلتی که برای پلمپ و بررسی اظهارنامه پلمپ دفاتر به آنها داده می شود، این کار را انجام می دهند و دفاتر خود را تا آن زمان به ثبت می رسانند و پلمپ می کنند فقط لازم است که هزینه مشخص شده را برای این کار پرداخت نمایند و جریمه دیگری شامل حال این اشخاص نمی گردد. به همین دلیل ما همیشه توصیه می نماییم که اگر قصد دارید به پلمپ دفاتر قانونی شرکت خود به طور مشخص و به موقع اقدام نمایید بهتر است که قبل از شروع هر کاری نسبت به مهلت و فرصت زمانی که برای پلمپ در اختیار دارید به اطلاعات خوبی دست یابید. 

موارد مهمی را باید در زمان پلمپ دفاتر قانونی مورد توجه قرار دهید تا بتوانید این کار را به بهترین نحو ممکن در پیش گیرید که توجه به مهلت زمانی که در اختیار دارید هم از جمله این نکته های اساسی محسوب می گردد. در صورتی که این امر مهم را در پلمپ دفاتر مورد ملاحظه قرار دهید قطع به یقین می توانید بسیاری از کارهای ضروری و مالی شرکت خود را در زمان تعیین شده به پیش برید. 

هزینه پلمپ دفاتر و نحوه پرداخت آن

پلمپ دفاتر قانونی با توجه به این که دفترهای چند برگ را برای انجام این کار مورد استفاده قرار دهید، از نظر هزینه کاملاً متنوع خواهند بود. پلمپ با استفاده از دفترهای ۵۰ و ۱۰۰ و ۲۰۰ برگ انجام می شود که هزینه هر یک از آنها با دیگری تفاوت دارد. برای دفترهای ۵۰ برگ چیزی در حدود ۲۵۰ هزار تومان و برای دفترهای ۱۰۰ برگ حدود ۳۰۰ هزار تومان و برای به کارگیری دفترهای ۲۰۰ برگ هزینه ای در حدود ۴۰۰ هزار تومان برآورد می شود و از شما دریافت می گردد. 

قبل از این که درخواست پلمپ دفاتر قانونی مربوط به مؤسسه خود را به اداره ثبت ارائه دهید بهترین کاری که باید انجام دهید این است که هزینه ها را از طریق سایت رسمی و مخصوص مورد مشاهده قرار دهید. سپس دفتر مورد نظر خود را بر اساس بودجه ای که به این کار اختصاص می دهید، انتخاب نمایید. هزینه مربوط به دفاتر پلمپ در هر سال بسیار دقیق و مشخص شده است و در صورت دیرکرد در امر پلمپ باید جریمه ای که برای شما تعیین می گردد را پرداخت کنید. 

نحوه پرداخت پلمپ دفاتر قانونی بسیار راحت است و امروزه دیگر شما با استفاده از اینترنت و از طریق سامانه به راحتی می توانید به پرداخت هزینه ها اقدام نمایید. می توانید این کار را به صورت آنلاین به پیش برید و در این صورت است که دیگر نیازی به حضور شما در اداره برای پرداخت حضوری احساس نمی گردد. 

مشکلات عدم پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر قانونی و تجاری

در صورتی که دفاتر را پلمپ نکنید با مشکلات عدیده ای مواجه می گردید که رویارویی با این موانع موجب ایجاد اختلال در کار شما می شود. یکی از این مشکلات این است که دیگر نمی توانید به صورت قانونی در بازار فعالیت تجاری داشته باشید. اگر به پلمپ دفاتر قانونی اهمیت دهید می توانید با این موانع مقابله نمایید و از اصول خاصی برای انجام فعالیت های تجاری خود در این روند پیروی کنید. 

در صورتی که پلمپ دفاتر قانونی را به طور صحیح انجام ندهید لازم است که جریمه پرداخت نمایید که در این صفحه به این موضوع اشاره ای کرده ایم. مشکل دیگری که در نتیجه عدم توجه به پلمپ به موقع دفاتر به وجود می آید این است که دیگر جزو شرکت های تجاری فعال قرار نمی گیرید و به این ترتیب کارت بازرگانی شما نیز لغو می گردد. 

به جهت این که به خوبی بتوانید با مشکلات و موانعی که در سر راه شما به وجود می آید دست و پنجه نرم کنید و تجارت و کار خود را به درستی به پیش برید باید تمام هزینه های معوقه را در اسرع وقت و به صورت کامل پرداخت کنید تا در  این فرایند در شغل و تجارت شما هیچ نوع خللی وارد نگردد. 

افرادی که تمام موارد مالی مربوط به موسسه خودشان را هر چه دقیق تر تحت بررسی قرار می دهند بالطبع می توانند روش های صحیح را برای انجام پلمپ های دفاتر در پیش گیرند و به این طریق است که از بروز مشکل های مختلف در روند کاری خود می توانند جلوگیری نمایند. یکی از مراکزی که با توجه به اصول قانونی پلمپ دفاتر را انجام می دهد و در این عملکرد با هیچ نوع مشکلی مواجه نمی شود، مجموعه ثبتینه است. 

دلایل رد پلمپ دفاتر

توجه داشته باشید که گاهی اوقات دفاتر پلمپ می توانند توسط متخصص ها رد شوند و این امر بر حسب دلایل مختلفی صورت می گیرد که این نکات باید توسط موسسان شرکت ها بررسی گردند. پلمپ دفاتر قانونی با توجه به دلیل های مختلفی می تواند رد شود که شما با توجه به این موارد می توانید فرایند پلمپ را انجام دهید. برخی از این موارد به قرار زیر هستند: 

  1. عدم تطابق حساب و کتاب های شرکت با استانداردهای مربوط به تحریر دفتر که سبب رد دفاتر قانونی مؤسسه به واسطه بازرس ها و ناظران مالیاتی می شود. 
  2. باید بدانید که بستانکار بودن حساب های بانکی و مالی شرکت که نشان دهنده بی توجهی نسبت به موارد مالی است هم می تواند یکی از این موارد حساب شود. 
  3. بهتر است بدانید که تأخیر در تحریریه مربوط به دفاتر حسابرسی مختلف و اظهارنامه پلمپ دفاتر که نمایانگر بی توجهی به روند پلمپ دفاتر قانونی است نیز از قبیل این دلایل به حساب می آید. 
  4. از طرف دیگر استفاده از دفاتر نانویس و نامناسب و همین طور نامنظم که به سال های قبل مربوط هستند. 
  5. خالی بودن صفحه ها که نشان دهنده کم کاری کارکنان است و حسابدارها در زمینه پلمپ دفاتر است. 
  6. عدم ثبت خلاصه عملیات مالی مربوط به شعبه های مختلف که باعث می شود جزئیات مشخص نشوند. 
  7. خارج شدن دفاتر از پلمپ که دلیل مهمی برای رد آن به شمار می رود نیز می تواند توسط کارشناس ها بررسی شود. 

توجه داشته باشید که رعایت مواردی که ذکر شد به پلمپ دفاتر قانونی کمک می نماید و باعث می شود که این کار در زمان کوتاه و به سرعت انجام شود. اما اگر موارد فوق رعایت نشوند پلمپ به طور کلی توسط ناظران و کارشناس ها رد می شود. 

جریمه عدم پلمپ دفاتر

در صورتی که دفترهای تجاری در زمان مشخص شده پلمپ نگردند و نکته های مهم در این زمینه توسط موسسین مورد بررسی قرار نگیرند آن شرکت مشمول جریمه می شود. در واقع قانون مستقیم در رابطه با مالیات های مستقیم به این گونه است که شرکت هایی که دفاتر قانونی دارند و به موقع و در زمان مشخص کارهای مربوط به پلمپ را انجام نمی دهند چیزی در حدود ۲۰ درصد از مالیات برای آنها جریمه وضع خواهد شد. 

در صورتی که شرکت هایی که کار پلمپ دفاتر را انجام می دهند دفاتر آنها رد شود میزان جریمه ای که باید در طی یک سال مالی پرداخت نمایند برابر با ۱۰ درصد از کل مالیات برای آنها است. به همین منظور است که اطلاع یافتن از این قوانین سبب می گردد که این اشخاص با توجه به بودجه خود همیشه به دنبال انجام امور مربوط به پلمپ باشند و البته ناگفته نماند که در نهایت این کار را نیز سر موقع انجام می دهند. از همین روی لازم است که آنها طبق آیین نامه و اساسنامه عمل نمایند و با این روند هزینه ها را از طریق سیستم های اینترنتی و الکترونیکی پرداخت کنند و پلمپ دفتر شرکت خود را بدون پرداخت هیچ جریمه ای پیش گیرند. 

تمام افرادی که به صورت اصولی و با توجه به مراحلی که باید در این شرایط به درستی طی نمایند شرکت خودشان را اداره می کنند نسبت به پرداخت به موقع هزینه های پلمپ هم اقدامات شایسته ای را انجام می دهند و این موضوع مهم موجب می گردد که این دسته از اشخاص بتوانند از قوانین لازم چون پلمپ به موقع و پرداخت سریع هزینه های آن پیروی نمایند. 

جمع بندی

پلمپ دفاتر قانونی کاری است که باید آن را دقیق و مرحله به مرحله انجام دهید و به این ترتیب برند خود را به ثبت برسانید. بهتر است که سود و زیان خود و همین طور ترازنامه شرکت خود را با توجه به این امر و برحسب جزئیات موجود مورد بررسی قرار دهید و این کار را جزوی از وظیفه های مهم و سالیانه خود در شرکت به شمار آورید. 

با توجه به این که اغلب مؤسسین شرکت ها همیشه در صدد انجام امور مالی خود به طور دقیق بر می آیند نباید از پلمپ دفاتر قانونی مؤسسه خود غافل شوند و بر این اساس این کار را به طور مطلوب انجام دهند. 

سؤالات متداول

اگر زمان پلمپ دفاتر به پایان برسد چه اتفاقی برای شرکت ما رخ می دهد؟

باید توجه داشته باشید که در این صورت شرکت شما پابرجا می ماند. اما فعالیت آن غیر قانونی است و شما مشمول جرایم خاص می گردید. از این رو باید در اولین فرصت به پرداخت این هزینه ها اقدام کنید تا شرکتی فعال و کارآمد در حوزه کاری خود داشته باشید.

اگر شرکت ما دارای دفاتر حسابداری برای پلمپ نباشد چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت شما هیچگاه نمی توانید از ریز به ریز اطلاعات مالی در مورد شرکت خود و از اظهارنامه پلمپ دفاتر مطلع گردید. به همین خاطر باید این موضوع را مدنظر قرار دهید تا بتوانید به طور هر چه دقیق تر به بررسی داده های مالی شرکت خود اعم از مقدار بدهی و بستانکاری خود و همین طور میزان اموال متعلق به شرکت اطلاع دقیقی را به دست آورید. 

آیا پلمپ حتماً باید توسط حسابدارها و افراد متخصص انجام شود یا خود ما هم می توانیم این کار را انجام دهیم؟

بهتر است که عملکرد پلمپ توسط کارشناس ها صورت گیرد تا به این ترتیب هیچ شبهه ای در آن وجود نداشته باشد. زیرا این افراد در این حیطه درس خوانده اند و کاملاً خبره و حرفه ای هستند و می توانند دفترهای شما را با توجه به تخصصی که دارند پلمپ نمایند. اما در صورتی که خود شما هم در زمینه حسابداری تحصیل کرده اید می توانید به پلمپ دفاتر قانونی اقدام کنید. 

مراحل درخواست پلمپ دفاتر

بهتر است که با مرحله های درخواست پلمپ دفاتر قانونی آشنایی یابید تا به این ترتیب بتوانید این روند را به درستی انجام دهید. توجه داشته باشید که مرحله های مختلف و بسیار دقیقی را باید برای درخواست پلمپ دفتر خود به پیش برید که در این صفحه به بررسی این موارد اقدام می نماییم و باید بگوییم که مراحل پلمپ دفاتر قانونی از طریق سامانه به آسانی برای شما عزیزان میسر است: 

  • ابتدا باید وارد سامانه رسمی شوید. 
  • اظهارنامه را به دقت کامل کنید. 
  • درخواست خود را به ثبت برسانید. 
  • هزینه ای را برای پلمپ دفاتر قانونی پرداخت نمایید و این کار را خاتمه دهید. 

درخواست پلمپ از طریق اینترنت و سایت قانونی به پیش می رود و اگر تمام مراحل پلمپ دفاتر قانونی را به طور کامل تکمیل کنید در واقع می توانید به هدف خود که ثبت موارد مالی است، دست یابید. باید شخصیت و هویت خود را در وهله اول مشخص نمایید و سپس اساسنامه و تقویم چه شمسی و چه میلادی را نیز انتخاب کنید تا بتوانید مراودات مالی خود را انجام دهید. 

اطلاعات مربوط به شرکت را نیز باید درج کنید و داده هایی در رابطه با امضا کننده را هم وارد نمایید که در حقیقت شامل داده های سازمانی هستند. لازم است که داده های مربوط به تمام اعضاء هیئت مدیره در شرکت را هم در فرم مخصوص درج نمایید. 

در نهایت نشانی و کد پستی را وارد کنید و همین طور تعداد دفاتر و تعداد برگ های آنها و نوع این دفاتر را هم مشخص کنید. در پایان اطلاعات خود را در زمان پلمپ دفاتر قانونی باید چک کنید تا از صحت آنها اطمینان یابید و آنها را تایید نمایید. سپس مدارک را پس از گذر از مراحل پلمپ دفاتر قانونی به اداره پست برای ارائه به سازمان مربوطه تحویل دهید.

مرحله اول درخواست پلمپ دفاتر

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *